“Een Dag van de Friet is tekort. Achter de schermen blijven het Nederlands Frituurcentrum en vakvereniging ProFri zich hard maken voor een terugkeer van de Week van de Friet.” Dit zegt Frans van Rooij namens beide organisaties.
Eerder deze maand verschenen in de media de nodige berichten over de Dag van de Franse Frietjes. Het is een datum die al jaren figureert op de online agenda’s.
Deze agenda’s meldden dat het dit jaar donderdag 13 juli frietdag was. Het is echter niet meer dan een marketingdag die Amerikaanse fastfoodketens ooit bedachten. De officiële naam luidt dan ook niet Dag van de Franse Frietjes, maar National French Fry Day.
12 juli 2024
Vorig jaar nog verplaatsten de Amerikaanse fastfoodformules Checkers en Rally’s, samen goed voor 880 restaurants, eigenhandig de vaste datum en dag van hun frietdag naar de tweede vrijdag van juli. In hun ogen was dit jaar dus niet donderdag 13 juli, maar vrijdag 14 juli National French Fry Day. Als er verder niks gewijzigd wordt, is vrijdag 12 juli 2024 dus de volgende Dag van de Franse Frietjes.
“Langere campagne nodig”
“Wil je friet, net als bijvoorbeeld mosselen en haring, echt in de schijnwerpers zetten, dan heb je een langere campagne nodig,” meent Van Rooij stellig. Onder zijn hoede werd van oktober 2014 tot en met oktober 2018 jaarlijks de Week van de Friet gevierd, in de praktijk een tiendaagse campagne. Voor een dergelijk event werd al in de jaren ’90 van de vorige eeuw geijverd. Omdat de frietbranche de campagne financieel onvoldoende ondersteunde, werd na vijf edities de stekker uit de Week van de Friet getrokken.
Hopen op comeback
Van Rooij betreurt dit nog altijd en blijft hopen op een comeback. “Waarom lukt het bij de Hollandse Nieuwe haring wel? Jaarlijks eten we in ons land honderden miljoenen porties friet, misschien wel een miljard, en ons land is top of the bill als het gaat om friet en frietaardappelen. Loopt er dan in aardappelstad Emmeloord of bij frietfabrieken niemand rond die een herlancering mogelijk wil maken?”
Van Rooij verwijst naar voorbeelden in België, Engeland en Ierland. Onze zuiderburen vieren al decennia hun eigen frietweek. In Engeland houdt de brancheorganisatie National Federation of Fish Friers de jaarlijkse Chips Week. De Ierse vis-frietverkopers kennen een dergelijke campagne.
Van Rooij zegt: “Het Nederlands Frituurcentrum is nog altijd bezig om de lange traditie van het afhalen van een frietmaaltijd erkend te krijgen als immaterieel erfgoed. Ook in de borging van deze traditie zou de terugkeer van de Week van de Friet goed passen.”