De prijsstijging van een cafetariafrietje blijft achter bij de inkoopprijs. “Alleen cafetaria’s en snackbars die veel vaste klanten hebben, durven het aan om een euro extra te vragen voor een frietje.” Dit zegt ProFri-voorman Frans van Rooij op Nu.nl. De nieuwssite schrijft uitgebreid over de prijsstijgingen van friet.
Ondernemers zijn voorzichtig met prijsverhogingen, stelt Van Rooij. De prijs van een bakje friet steeg volgens hem met 20 procent naar ongeveer 2,50 euro. “Eigenlijk moeten de prijzen harder omhoog,” aldus Van Rooij.
Frietaardappelen zijn de afgelopen maanden flink gestegen in prijs. De prijs ligt momenteel op ongeveer 30 eurocent per kilo. Eind 2021, ten tijde van de laatste lockdown, was de kiloprijs met 10 tot 15 eurocent juist nog laag.
Kostenstijgingen frietfabrieken
Niet alleen waren er in Europa in enkele landen, met uitzondering van Nederland, matige oogsten, maar vooral ook tikken andere kosten flink door in de frietprijs. Het gaat hierbij onder meer om sterk gestegen kosten voor de energie bij frietfabrieken, maar ook opgelopen kosten voor olie om voor te bakken, verpakkingen en transport.
Op Nu.nl komt ook frietmaker Philip Kroes aan het woord. Hij zegt op het platform: “Die hogere prijzen komen ergens vandaan. Zo zijn energiekosten vier of vijf keer over de kop gegaan, zijn prijzen van diesel anderhalf keer hoger en is de kunstmest drie keer duurder.”
Prijs schrikt consument af
Frans van Rooij zegt tegen Nu.nl dat de frituurbranche momenteel zeker 17 euro betaalt voor tien kilo voorgebakken friet. Een doos van tien kilo kostte begin vorig jaar nog ongeveer tien euro. Cafetariahouders verhogen hun verkoopprijzen echter slechts mondjesmaat, omdat consumenten anders worden afgeschrikt. Velen hebben het immers door de algehele inflatie al lastig.