Het prijsbeleid blijft in de frituurbranche de gemoederen bezig houden. Ondernemer Wouter Wolters van Preuverie De Toren in Echt trekt in de vakpers de aandacht met de recente prijsverlaging van zijn menu’s.
Het prijspeil aanpassen bij de gestegen kosten? Of juist concurreren op prijs? Wolters koos voor het laatste, althans voor zijn menu’s. Hij communiceert zijn prijsverlaging luid en duidelijk op de Facebook-stek van zijn cafetaria- annex deliveryconcept in Echt.
“Na onze laatste prijsverlaging serveren wij al een driegangenmenu vanaf €19,95,” laat Wolters op Facebook weten. Eerder postte hij reeds de volgende mededeling: “Prijsverlaging op een gedeelte van ons assortiment. Gewoon omdat het nu weer kan! Een dik jaar geleden werden wij geconfronteerd met een enorme stijging van energie, frituurolie, frites, snacks etc. Hierdoor waren wij helaas genoodzaakt onze prijzen te verhogen.”
“Twee euro in prijs verlaagd”
Het Facebook-bericht vervolgt: “Aangezien wij de energie weer onder controle hebben, prijzen voor nieuwe frituurolie weer aan het dalen zijn en wij vernieuwde afspraken hebben kunnen maken met een groot gedeelte van onze leveranciers hebben wij besloten om vanaf morgen, woensdag 19 april 2023 een gedeelte van onze verkoopprijzen van Preuverie de Toren te verlagen.” De prijs van onder meer de schnitzel-, pulled pork- en spareribes menu’s, inclusief voor- en nagerecht, is twee euro in prijs verlaagd bij Preuverie De Toren.
“Geen prijs op menuborden”
Op het platform van Misset Horeca kwam Wolters onlangs aan het woord over zijn prijsbeleid. Hij zegt hier onder meer: “Je merkt dat het normaliseert en dat de prijzen zakken. Komt er straks echter opnieuw een stijging, dan stel ik het weer naar boven bij. Ik heb geen prijzen meer op de menuborden staan. Gebeurt er op maandag iets, dan ben ik op dinsdag aan het rekenen. Over de hele linie zijn we gezakt, al hebben we hier en daar ook prijzen gehandhaafd en zijn twee producten in prijs gestegen omdat dit nodig was. De data die we verzamelen, helpen me bij het nemen van deze besluiten.” Wolters switchte bovendien van groothandel, omdat hij sommige inkoopprijzen te hoog vond.
“Bestel bezorgmaaltijd op ónze website”
Bezorging is een belangrijke poot onder Wolters’ bedrijf. Hij probeert zijn klanten te bewegen om rechtstreeks te bestellen bij Preuverie De Toren, dus buiten de grote platforms om. Op Facebook vraagt De Toren retorisch aan zijn klanten: “Waarom zou iedereen via onze eigen website moeten bestellen en niet via de grote externe platforms?”
De voordelen om rechtstreeks te bestellen, zijn volgens het bedrijf in Echt: groter assortiment, voorrang (eerst bezorgen wij de bestellingen die via onze eigen website geplaatst worden per tijdsblok en dan de bestellingen die via de externe platforms worden besteld), vaak voordeliger, profiteren van acties én regelmatig gratis bezorging.
Met dit soort gerichte boodschappen, is het aandeel van externe platforms bij bestellingen volgens Wolters flink geslonken. In Misset Horeca zegt hij: “We proberen onze gasten bewuster te maken van de kosten die we hebben als ze bestellen via bijvoorbeeld Thuisbezorgd. In een half jaar tijd hebben we de bestellingen via dat platform terug kunnen brengen van 60 procent naar 32 procent.”