Prijsstijgingen van energie, verpakkingen, grondstoffen, vlees, snacks, onroerend goed, schaarser wordend personeel… Prijsstijgingen in frituurspeciaalzaken. Wat wordt er gezegd en geschreven over de oplopende prijzen?
Gebrek aan zeecontainers, opstoppingen in havens. De internationale logistiek stagneert. De tol van corona, maar niet alleen corona: er spelen verschillende zaken tegelijk die prijsopdrijvend werken.
9 x prijzen en prijsstijgingen:
1. Dagelijks soms prijsverhogingen
“Prijsverhogingen van 10 procent en meer zijn geen uitzondering. Dagelijks krijgen wij prijsverhogingen gemeld, en sommige fabrikanten hebben de prijzen dit jaar al 5 keer verhoogd,” zegt een keukenleverancier in Misset Horeca. “De keten is niet stabiel en er zijn veel issues bij onze toeleveranciers,” zei grossier Bidfood eerder in het vakblad.
2. CBS prijst de frikandel
Prijsontwikkeling van enkele horecaproducten volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Frikandel in de horeca: €0,89 in 2000 en €1,77 in 2018. Kopje koffie in horeca: €1,18 in 2000 en €2,28 in 2018. Pizza in de horeca: €6,25 in 2000 en €7,72 in 2018. Diepvriesfriet in de supermarkt: €1,06 in 2000 en €1,38 in 2018. Mayonaise in supermarkt: €0,77 in 2000 en €1,38 in 2018.
3. Cafetaria op Facebook
Cafetaria Manon in Doetinchem communiceerde zowel online als in de zaak luid en duidelijk eind september: “Gezien de forse stijgingen van grondstoffen en verpakkingen zijn wij van Cafetaria Manon genoodzaakt om onze prijzen te verhogen. Wel hebben we de prijsverhoging voor u zo minimaal mogelijk gehouden. Vriendelijke groeten en graag tot snel. Team Manon.”
4. Op z’n vroegst ver in 2022 stabilisatie
Dit jaar wordt volgens bureau GfK al 3,6 procent meer betaald voor de dagelijkse boodschappen dan vorig jaar. Verwacht wordt dat de prijsverhogingen in 2022 zullen voortzetten: Unilever voorziet in elk geval dat stabilisatie op zijn vroegst pas ver in volgend jaar zal plaats vinden. Supermarktenproducten die eruit springen qua prijsverhoging zijn volgens GfK bier (6,7% hogere prijs), producten voor persoonlijke verzorging (6,5%), houdbare aardappelen, fruit en groenten (5,4%) en frisdranken, vruchtensappen en siropen (5,1%).
5. Rundvlees net zo duur als champagne?
“Rundvlees wordt een luxegoed, net als champagne.” Dat zegt de directeur van een slachterij op website Food Business. Oorzaken van de fikse prijsstijging bij slachtvee voor consumptie: corona, grote vraag in China en andere landen en minder aanbod van veehouders in ons eigen land en andere landen. In China is de vraag naar rundvlees fors gestegen sinds de varkenspest de hoeveelheid varkens in het land miniseerde. “Voor consumenten wordt een stukje rundvlees daarmee meer en meer een luxeproduct,” aldus Food Business.
6. Prijs omhoog zonder aankondiging
Een verkoopster van ambachtelijke friet hoort van collega’s om zich heen dat velen van hen met de handen in het haar zitten vanwege de stijgende inkoopprijzen van aardappels, snacks, verpakkingen, dranken en energieprijzen. Ze kondigt aan in december de prijzen in haar frietzaak te verhogen met 5 tot 10 procent. Het steekt haar dat menige groothandel de prijzen verhoogt zonder vooraankondiging.
7. Percentage op percentage?
Op Facebook (besloten) vraagt een cafetariahouder zich af of groothandels prijsverhogingen van fabrikanten wel op een faire wijze doorberekenen. Immers: doordat de prijsverhogingen in percentages worden doorgevoerd, wordt steeds gerekend met hogere absolute prijzen en dus is sprake van een stapeling van percentages.
8. Jaarlijkse blik op prijslijst onvoldoende
Eens per jaar kijken naar het prijsbeleid, lijkt momenteel volstrekt onvoldoende. Het kan in elk geval met de ad hoc prijsstijgingen van nu de winstgevendheid van bedrijven flink ondergraven. Een citaat van website De Ondernemer: “Volgens een Haagse horecaondernemer kijken ondernemers elk jaar of de prijzen nog kloppen en kan dat altijd leiden tot prijsverhogingen. Bij hem valt die stijging naar eigen zeggen mee.” Vervolgens zegt de horecaondernemer in het gesprek: “Nu dat ik dit hoor over die prijsverhogingen, denk ik: hé heb ik wat gemist en moet ik dat nu ook nog doen?”
9. Bereken wat prijsverhoging netto oplevert
Platform MT/Sprout raadt aan van tevoren uit te rekenen wat een prijsverhoging je netto oplevert, waarbij je het eventueel verlies aan klandizie zéker van tevoren moet meewegen: “Probeer van tevoren een inschatting te maken van het aantal klanten dat mogelijkerwijs afscheid neemt, vergeleken met de potentiële opbrengst van een prijsverhoging. Als je qua prijs goed mikt, neem je aan het einde van de dag netto meer omzet mee naar huis. Nog een voordeel: je haalt betere klanten in huis, die je product waarderen.” Maar dus nogmaals: altijd eerst uitrekenen wat het je netto oplevert voordat je een nieuwe prijs vaststelt.