Preuverie De Toren in Echt gaat vanaf de tweede helft van september met verschillende nieuwe bezorgmerken de markt op. De frituurspeciaalzaak trapt af met kipmerk Papachicken, maar zal meer eigen deliverymerken lanceren.
door Ubel Zuiderveld
Het bedrijf van Wouter Wolters legt momenteel de laatste hand aan de verbouwing van zijn grote cateringkeuken achter de cafetaria. Wolters liet hier nieuwe bakwanden en andere bereidingsapparatuur plaatsen, die helemaal gericht zijn op de bezorgmarkt.
Corona
Preuverie De Toren startte in oktober 2019 met bezorging. “Eigenlijk ben ik corona dankbaar, want daardoor nam de belangstelling voor bezorging enorm toe. Het heeft mij de ogen geopend dat de toekomst werkelijk ligt bij delivery en afhaal zijn langste tijd heeft gehad,” zegt Wolters. Welke andere merken hij precies zal lanceren naast Papachicken, kan Wolters nog niet zeggen. Maar dat populaire kernproducten een rol zullen spelen, is wel duidelijk. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan carpaccio en barbecuegerechten.” Wolters zal ook samen met Remia’s culinair adviseur en 24kitchen-kok Evert te Pas een foodconcept ontwikkelen voor bezorging. De cafetaria blijft gewoon open: het bestaande kernassortiment wordt online verkocht onder de naam Preuverie Original.
Dark kitchen?
Alle merken (die overigens ook kunnen rouleren) krijgen een eigen gezicht en een eigen website. De huidige website Preuveriebezorgt.nl zal gaan functioneren als centraal platform, waarop alle merken ook apart vermeld zullen staan. Bang dat Thuisbezorgd.nl zijn submerken zal beschouwen als ‘dark kitchens’ is Wolters niet. “80 procent van mijn deliveryomzet behaal ik nu al buiten Thuisbezorgd om.”
Thuisbezorgd.nl wil tot op heden geen dark kitchens op zijn platform; er moet altijd sprake zijn van een fysieke, herkenbare eetgelegenheid. Wolters: “Dat is bij ons natuurlijk het geval, maar het is inderdaad wel een beetje de vraag hoe ze kijken naar onze nieuwe bezorgkeuken. Trouwens, sowieso houdt het geen stand dat Thuisbezorgd.nl dark kitchens blijft weren.”
Casper
Het concept van Wolters doet denken aan Casper in België. Dit merk bezorgt vanuit speciale keukens in verschillende steden gerechten met uiteenlopende kernproducten onder een waaier aan merknamen en huisstijlen. Wolters kent het merk. “Maar,” zegt hij, “ik beschouw mijn bezorgkeuken achter de zaak helemaal niet als een dark kitchen.”
Om de identiteit en beleving te bevorderen én ‘de sfeer van het bedrijf bij de gasten thuis te brengen’ heeft Preuverie De Toren een Spotify-lijst met een eigen muziekkeuze. Stopt Preuverie De Toren met klassieke catering nu de cateringkeuken een bezorgkeuken is geworden? Wolters: “De klassieke catering, grote salades en snackschotels, is al sterk teruggelopen. Wij blijven het wel doen, maar alleen nog op aanvraag.”