Met het Frituur Festival in Groningen (zie bericht links) was iets bijzonders aan de hand. Het vrolijke snackfestijn werd namelijk mede ondersteund door HANN. HANN staat voor Healthy Ageing Network North Netherlands.
Dat is een prestigieus en groots opgezet project rond het thema “gezond ouder worden”. HANN steekt met zijn steun aan het Frituur Festival zijn nek uit. Immers, de publieke opinie is kritisch op de bereidingsmethode frituren. Wij weten dat dit ten onterecht is, HANN zegt dat ook. Projectcoördinator Nick Cramer vindt dat de frituurbranche te vaak in een negatief daglicht staat. Ook hij beseft dat de sector het niet verdient om altijd maar de zwarte piet toegespeeld te krijgen.
Wel bestaat er volgens HANN en de organisator van het Frituur Festival behoefte aan nieuwe snacks en heeft de branche vernieuwende impulsen nodig. Organisator Jornt Weersing zegt hierover in een dagblad: “De frikandel en de kroket zullen nooit verdwijnen. Mensen blijven altijd genieten van traditionele snacks. Daar is ook helemaal niets mis mee. Maar ik merk wel dat steeds meer mensen op zoek zijn naar een alternatief.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 6 – Winter 2017-18