Ikea verkoopt sinds vorige week de plantdog. Het is de plantaardige variant van de hotdog die de Zweedse meubelgigant al ruim veertig jaar verkoopt. Om de animo te stimuleren, ligt de consumentenprijs onder het niveau van de vleesvariant.
“De receptuur van de plantdog is zo ontwikkeld dat de smaak en textuur overeenkomen met die van de kipvariant, zonder gebruik te maken van dierlijke ingrediënten,” schrijft Ikea in een persbericht.
“De worst heeft dezelfde bite en rokerige smaak als de kipvariant en ziet er hetzelfde uit. De plantdog is gemaakt van onder andere rijsteiwit, wortel, ui en zoete aardappel en bevat geen toegevoegde suikers.”
“Helft vega gerechten”
Ikea is al veel langer bezig om zijn foodassortiment minder dierlijk te maken. Het aanbod warme gerechten bestaat volgens het Zweedse concern al voor de helft uit vegetarische gerechten. Onder meer de veggiedog en plantaardige en vegaversies van de Zweedse gehaktballetjes staan al enige tijd op het menu. Enkele jaren geleden werd bovendien reeds veganistisch softijs op de markt gebracht. Volgens Ikea kiest 28 procent van de eters van de gehaktballetjes nu voor de vegetarische of plantaardige variant.
“Bijdragen aan betere gezondheid”
Internationaal heeft Ikea zich ten doel gesteld de inname van plantaardige eiwitten fors te laten groeien. Maar een vermindering van de vleesconsumptie is niet het enige doel van het bedrijf. Ikea wil ook bijdragen aan een betere gezondheid: over enkele jaren moeten daarom 80 procent van alle gerechten in Ikea-restaurants voldoen aan de zogenaamde ‘Ikea Balanced Meal Norm’. Het gaat hierbij om gerechten met minder kilocalorieën, verzadigde vetten, suikers en zout, maar juist meer vezels.