Personeelsgebrek. Steeds meer cafetaria’s en snackbars komen erdoor in de problemen. Bedrijven beperken hun openingstijden of stoppen met bezorging vanwege gebrek aan medewerkers. Twee voorbeelden van het effect van een tekort aan handen in de zaak.
De vestiging van cafetariaformule AnyTyme in Emmen-Angelslo is gisteren vanwege personeelsgebrek definitief gestopt met maaltijdbezorging. Eerlijk gezegd, onderneemster Claudia Robben is er helemaal niet zo rouwig om. “Ik ben eigenlijk altijd wel een beetje anti-bezorging geweest. Ten eerste heb je minder grip op de kwaliteit. Daarnaast geeft bezorging veel extra stress. Bovendien blijft er onder de streep niet veel over.”
‘Volledige bezetting op vrijdag’
Met name vrijdag tot en met zondag vergde bezorging zeker drie extra arbeidskrachten. Die kan ze nu in de zaak inzetten voor afhalers en gasten die ter plekke eten. “Ik heb zeven mensen aan het werk. Op vrijdag heb ik ze eigenlijk allemaal wel nodig,” vertelt Claudia Robben. Ze zet nu vol in op de klanten die naar haar AnyTyme Oase in Angelslo (50 zitplaatsen) komen. “Eigenlijk vind ik deze klanten ook belangrijker. Bovendien heb ik veel beter zicht op de kwaliteit.”
‘Gesloten frituur toch weer heropend’
Thijs van Belois van Frituur Schoondijke in het gelijknamige Zeeuwse dorp trok onlangs de aandacht van de media. Hij kondigde aan dat zijn vernieuwde en heropende frituur wellicht de hele zomer dicht blijft, omdat hij geen medewerkers kan vinden. Tijdens de coronajaren kon hij het net bolwerken. Na het vertrek van een medewerker, was de rek eruit. Omdat hij twee vestigingen heeft, kon hij kiezen: Frituur Op D’n Dam in Terneuzen sluiten of de cafetaria in Schoondijke dicht. Hij koos een maand geleden voor het laatste.
In Schoondijke had hij de beschikking over maar meer één weekendkracht, terwijl Van Belois eigenlijk drie medewerkers nodig heeft om de cafetaria in bedrijf te houden. Hoewel hij een maand geleden besloot de frituur helemaal te sluiten, draait deze inmiddels weer. Van Belois publiceert nu op Facebook wekelijks de openingstijden, die dus kunnen variëren. Verder moedigt hij klanten aan te bestellen via de Jamezz-app van zijn twee bedrijven. De bestelling wordt dan in de zaak klaargezet en op afroep van de naam van de besteller meegegeven.