Het lijkt zo handig: je zet je menukaart overzichtelijk op een pdf op je website. Maar is het wel zo gebruiksvriendelijk voor je klanten? Nee! Lees hieronder waarom niet. Plus tips wat je wél kunt doen.
door Bianca Roemaat, menukaart-specialiste
Gasten/klanten bestellen tegenwoordig vaker online. Veel frituurzaken hebben inmiddels het gemak van een webshop ontdekt voor de afhaalbestellingen. Veel cafetaria’s met een zitgedeelte, zetten een menukaart op hun site. En die is meestal in de vorm van een pdf.
En ja, het is handig voor jou als ondernemer. Je hebt zo’n pdf zo gemaakt of gekregen van je vormgever. De kaart ziet er qua vormgeving dan net zo uit als in het echt. Bovendien kun je hem makkelijk op je site zetten of laten zetten.
Letterlijk onhandig
Maar voor de gebruiker is het letterlijk onhandig. Achter de laptop moet hij klikken, het bestand downloaden en pas kan hij het lezen. Bekijkt je klant/gast de pdf op zijn mobiel dan is het openen op sommige apparaten best lastig. Maar vooral het lezen ervan. Je moet de tekst dan vaak vergroten met een paar vingerbewegingen en de hele tijd heen en weer scrollen.
Slecht voor je vindbaarheid
De zoekmachines op internet houden ook niet zo van pdf’s. De tekst is slechter leesbaar en het wordt ook niet goed geïndexeerd, zo valt te lezen bij website Frankwatching. Allemaal minpunten voor de vindbaarheid van je bedrijf en jouw zogenaamde SEO ofwel Search Engine Optimalisation. En je wilt toch ook juist gevonden worden op jouw snack- en menuspecialiteitem?!
Voorleesfunctie doet het niet
Het is misschien onbekend, maar veel slechtzienden en blinden gebruiken voorleesfuncties bij het bezoek aan websites. Bij een pdf werkt die functie niet. Je bereikt deze klanten dus niet.
Wat kun je wel doen?
Maak een webpagina aan en zet hierop je menukaart of assortimentsoverzicht. Liefst uitgeschreven in tekst. Maak ook indelingen in categorieën, zodat het overzichtelijk blijft. Eventueel kun je er een afbeelding van de kaart bijzetten of een paar foto’s van gerechten.
Bonustip: zet je kaart op de socials
Zet je menukaart niet alleen op je website, maar denk ook aan je sociale mediakanalen. Op Facebook zit een optie om je kaart te vermelden. Bij Google Business (bedrijfsprofiel) kan dat ook. Vergeet je bestel- en reserveringssites voor je cafetaria niet.
Boost je menukaart!
Meer tips om je menukaart optimaal in te zetten als verkoop- en communicatiemiddel, vind je in het boek Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee. Bestel het boek via de webshop van Stoere Ideeën voor €14,95 inclusief btw en exclusief verzendkosten.
Foto: zoals het vroeger was, bord met prikletters als menukaart. Foto: UZM.