ProFri is kritisch over overheidscampagne plastic disposables
ProFri, de vakvereniging voor frituurprofessionals, zet kanttekeningen bij de overheidscampagne die de consument informeert over nieuwe regels rond plastic wegwerpverpakkingen. Zo gaat de overheid voorbij aan snackbars die al duurzame disposables hebben. ProFri is hierover in gesprek met het ministerie en bespreekt komende week de drie belangrijkste bezwaren tegen de communicatie met staatssecretaris Vivianne Heijnen.
Per 1 juli aanstaande moet de consument, net als voor plastic tasjes, betalen als hij friet en snacks afhaalt of thuisbezorgd krijgt in vormvaste wegwerpverpakkingen die plastic bevatten. Om de campagne kracht bij te zetten deelt staatssecretaris Vivianne Heijnen volgende week woensdag gratis friet uit in Den Haag. Als voorwaarde moeten de frietliefhebbers zelf hun eigen bakje meenemen. Vakvereniging ProFri heeft de volgende bezwaren tegen de communicatie:
1. Bring Your Own wordt teveel benadrukt | Bij de campagne Minder Wegwerpplastic legt het ministerie teveel de nadruk op het concept Bring Your Own. Frans van Rooij van ProFri zegt: “Veel bedrijven kunnen niet terug naar vroeger, toen klanten met hun eigen pannetje of bakje naar de snackbar gingen om friet te halen. Zeker in de spits is dit totaal onhaalbaar. De wachttijden lopen dan enorm op.”
De campagne van het ministerie wekt valse verwachtingen bij de snackbarklant, aldus Van Rooij. Hij wijst er bovendien op dat de frituursector gebonden is aan allerlei regels op het gebied van hygiëne, voedselveiligheid en kerntemperatuur bij overhandiging, zaken waarbij de verpakkingen een rol van betekenis spelen.
2. Teveel de nadruk op herbruikbare bakjes en bekers | Daarnaast wordt in de overheidscampagne teveel de nadruk gelegd op herbruikbare verpakkingen. “Het zou betekenen dat frietbedrijven voor afhalers en bezorgklanten moeten werken met een statiegeldsysteem of iets dergelijks. Hoewel er bedrijven zijn die het gaan doen, is dit in de praktijk bij gemaksvoeding moeilijk werkbaar,” zegt de voorman van ProFri.
3. Geen aandacht voor duurzame voorlopers | In de overheidscampagne Minder Wegwerpplastic is nauwelijks aandacht voor ondernemers die reeds werken met duurzame wegwerpverpakkingen. “Het is wrang als ook zij na 1 juli te maken krijgen met klanten die met hun eigen bakjes komen aanzetten, terwijl deze bedrijven alles al prima voor elkaar hebben,” stelt Van Rooij. “Frituurzaken die werken met verpakkingen die 100% vrij zijn van plastic hoeven hun klanten geen alternatief aan te bieden of zelf meegebrachte bakjes te accepteren.” Hij wijst er daarnaast op dat de branche eters ter plekke vaak al op afwasbaar servies serveert. Veel zaken zijn dus al klaar voor 1 januari 2024: per deze datum is het verboden nog plastic-houdende disposables te gebruiken als het eten wordt opgegeten in het zitgedeelte.