Het Nederlandse hamburgerconcept Johnny’s Burger Company start in dertig van zijn 47 vestigingen met het subconcept O’Tacos. Johnny’s heeft voor ons land de franchiserechten van deze Franse formule gekregen.
Vanuit zijn bestaande keukens zal Johnny’s onder meer de populaire Franse taco’s gaan verkopen. Deze gevulde Franse taco’s, vaak halal, werden een grote hit in onder meer Frankrijk en België.
Na de opening van een vestiging van O’Tacos in Utrecht, kwam het concept echter hier niet zo snel van de grond als werd verwacht.
Knapperige gefrituurde groenten
Frans taco’s maakten in korte tijd een grote opmars in de Franse fastfood. O’Tacos heeft in Frankrijk en andere landen inmiddels een paar honderd vestigingen. Daarnaast popten de nodige soortgelijke formules op met tientallen outlets en soortgelijke taco’s.
Het kernproduct is niet de Mexicaanse taco, maar een eigen Franse variant: een rechthoekig warm deegproduct dat helemaal dichtgevouwen wordt en gevuld is met allerlei verschillende ingrediënten, waaronder vaak ook knapperige gefrituurde groenten. De Franse taco ontstond rond 2006 in Grenoble en past niet alleen in de urban halaltrend, maar sluit ook aan bij de groeiende animo voor crunchy ofwel knapperig snackfood.
O’Tacos shop-in-shop
Johnny’s Burger Company is in 2011 gestart als deliveryspecialist van (halal) hamburgers. In 2014 werd in Leiden de eerste vestiging geopend. Inmiddels heeft de formule 47 outlets. Het gaat doorgaans om compacte afhaal- en bezorgvestigingen, maar ook kan in de nodige vestigingen ter plekke worden gegeten.
Johnny’s Burger zal de Franse taco’s volgens receptuur van O’Tacos als een zogenaamd ‘virtueel restaurantmerk’ vanuit de keukens van zijn bestaande vestigingen verkopen. Bedoeling is dat daarnaast in een aantal Johnny’s-vestigingen O’Tacos als een shop-in-shopformule wordt toegevoegd.