McDonald’s Nederland promoot tot en met 13 oktober opnieuw de Kinderboekenweek. Bij Happy Meals geeft het restaurantconcern net als voorgaande jaren kinderboeken weg. Sinds McDonald’s hiermee startte in 2019, zijn al 4,5 miljoen boeken aan de jongste gasten uitgedeeld.
McDonald’s werkt samen met de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), de organisator van de Kinderboekenweek. Via placemats in de restaurants verstrekken de twee partijen boven boekentips aan kinderen. Overigens krijgen de kinderen ook gewoon de traditionele speeltjes bij hun Happy Meals.
“Hard nodig”
“Dat het stimuleren van lezen hard nodig is, blijkt onder andere uit het internationale leesvaardigheidsonderzoek PIRLS. De leesprestaties van basisscholieren zijn tussen 2016 en 2021 significant gedaald,” aldus McDonald’s Nederland in een persbericht. “Daarnaast blijkt dat Nederlandse basisscholieren in vergelijking met kinderen uit 56 andere landen het minste plezier hebben in lezen.”
Foto: McDonald’s Nederland