De drive-through groeide in coronatijd in ons land uit tot een populair concept. Afgezien van bestaande drives bij McDonald’s, KFC, Burger King en andere merken, schiepen veel cafetaria’s en restaurants een geïmproviseerde drive. In het Verenigd Koninkrijk verdubbelde de drive-omzet.
Ons land telt 300 tot 400 officiële drive-thru’s, in Groot-Brittannië hebben de quick servicemerken er samen circa 2000. Volgens onderzoeker NPD Group gaven consumenten vorig jaar een recordbedrag van bijna 2,7 miljard euro uit in de drives.
Fors aandeel
Dankzij de drives boekten zowel quick service restaurants als koffieketens goede resultaten, ondanks de lockdowns. Koffieketens met een drive-thru in zagen de bestedingen groeien met 14 procent ten opzichte van 2019, aldus NPD Group. In december 2020 was het drive-aandeel 16 procent van de totale omzet van fastfoodrestaurants en koffiezaken. NPD Group schrijft in een toelichting: “De populariteit van de drive-thru heeft een boost gekregen door corona, omdat mensen zich doorgaans veiliger voelen in hun auto. We verwachten dat er meer drive-thru’s zullen komen, ook in de segmenten pizza, Indiase, veganistische en andere keukens. ”