Een exploderende oliebol sierde de cover van Volkskrant Magazine op de laatste dag van 2016. Daaronder stond in kleine letters: “Een vet gezond 2017”. De kleurenbijlage van het dagblad was gewijd aan vet. Letterlijk en figuurlijk.
Zo schreef taalkundige Wim Daniëls een verhaal over de vele betekenissen van het woord “vet”. “Er zijn zeker twintig invullingen van vet,” stelt Daniëls. Hij noemt voorbeelden als vetgedrukt, vette spaarpot, vette pret en vette bodem. Maar ook vette vingers.
Verder bevat de bijlage verhalen over overtollig vet (afvallen dus) en de nieuwe inzichten omtrent vetconsumptie (vet mag weer). Naast nog verhalen over oliebollen en een beknopt snack-ABC, trekt het artikel over de Mexicano de aandacht.
Toenmalig directeur van het Dordtse familie-snackbedrijf Martin de Vries kan zich de lancering nog zo herinneren. Oktober 1984 was het. Met Beckers strijdt De Vries nog altijd om de vraag wie zich nu de uitvinder van de frikandel mag noemen. Geen van de twee partijen deponeerde destijds, de jaren 1950, de frikandel als merknaam. Wijs geworden door deze tweestrijd, liet De Vries naam en logo van de Mexicano wel vastleggen.
Hoewel concurrenten creatief zijn met namen voor Mexicano-achtige snacks, gaan de juristen aan de slag als de naam teveel op Mexicano lijkt. De Mexicano. Jaarlijks komen er 30 miljoen uit de fabriek. O ja, in Rotterdam en omstreken noemt menig oudere fan hem ook wel liefkozend “rupsbandje”.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 3 – Voorjaar 2017