In de regio Nijmegen voerde de organisatie Nuchter dit najaar een onderzoek uit op de naleving van de nieuwe Drank- en Horecawet. Totaal checkte men 145 verkooppunten. Conclusie van Nuchter: “Jongeren onder de 18 jaar krijgen het gemakkelijkst bier mee in cafetaria’s…”
Per saldo heeft de nieuwe regelgeving, van kracht geworden per 2014, steeds meer effect. In 2010 weigerde slechts 18 procent van de adressen alcohol te verkopen aan jongeren. Bij de test in de regio Nijmegen bedroeg het percentage weigeringen 48 procent. Frituurbedrijven scoorden echter slecht. “Er is veel winst te behalen bij cafetaria’s. In 19 procent van de gevallen kregen de jongeren hier geen drank mee; in 81 procent van de gevallen dus wel. Bij supermarkten ligt dit percentage op 27 procent.” Met name bij cafetaria’s werd zelden gevraagd naar het identiteitsbewijs. Indien cafetaria’s alcohol verkopen aan jeugd onder de 18, kan een klacht worden ingediend. Ondernemers kunnen bovendien beboet worden als ze niet om identiteitsbewijzen vragen. Daarnaast zijn cafetaria’s en de rest van de horeca ook aansprakelijk voor zogenaamde “wederverstrekking”. Wederverstrekking wil zeggen dat iemand ouder dan 18 het bier koopt en doorgeeft aan een minderjarige. Overigens mogen cafetaria’s wel alcoholarm bier (minder dan 0,5 procent) verkopen aan jongeren.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 2 – Winter 2016/2017