Nieuwe snacks en friet scoren goed in de supermarkt. Dit blijkt uit de top 20 van beste productintroducties die bureau IRI en vakblad Distrifood onlangs publiceerden. Vooral introducties van Mora presteren bovengemiddeld.
IRI en Distrifood zetten de meest succesvolle producten in de schappen van supermarkten op een rij. Het gaat hierbij om veelbelovende nieuwkomers uit 2019. IRI en Distrifood bekeken recent wat de omzetten zijn van deze debutanten in de supermarkt.
Miljoenen euro’s
De vegetarische snacklijn van Mora (voor frituur en luchtoven) kwam als beste nieuw snackproduct uit de bus. Met een omzet van ruim 5,8 miljoen euro (en een omzetgroei van 42 procent) legt Mora beslag op de vierde plek in de top 20. Andere relatief nieuwe snackproducten in de ranglijst zijn: Mora Oven & Aifryer Hapjesmix (plek 7) met een omzet van ruim 4,8 miljoen en een groeicijfer van 73 procent en Mora Crispy Chick’n (9) met een omzet van bijna 4 miljoen euro en een omzetplus van 63 procent.
Friet en Beckerssnacks
Op de vijftiende plaats staan de ‘snelle frites’ voor de Airfryer en de oven van het Dordtse bedrijf Beyerlander. Omzet: bijna 3,2 miljoen euro, een groei van 26 procent. Hekkensluiter in de ranglijst zijn de snacks van Beckers voor de Airfryer en oven met een omzet van 2 miljoen euro, een verdubbeling van de omzet.
Het best scorende nieuwe product in de top 20 is de koffie van Starbucks (bijna 36 miljoen euro, 38 procent omzetgroei). De top 3 bestaat verder uit pilsner van Bud en de alcoholvrije speciaalbier variant van Leffe.