Sinds 1 april vorig jaar is het aantal verkochte dranken in blikjes in ons land met ongeveer 175 miljoen stuks gedaald. Dit blijkt uit cijfers van bureau Nielsen IQ. Het gaat om een percentuele daling van 12,5 procent.
Volgens Nielsen IQ heeft de dalende verkoop van frisblikjes te maken met de invoering van statiegeld sinds 1 april vorig jaar. Maar ook was de relatief slechte zomer van 2023 van invloed op de lagere verkoopcijfers, aldus de marktonderzoekers.
Petfles als alternatief
Op drankblikjes geldt sinds 1 april 2023 een statiegeld van 15 eurocent. Dit mist zijn effect op de populariteit niet. Nielsen IQ wijst erop dat de verkoop in het jaar vóór de invoering van statiegeld nog groeide met meer dan 2 procent.
Volgens het bureau zijn veel consumenten overgestapt op alternatieven. Zo groeide de verkoop van frisdrank in kleine petflesssen. Over de invoering van statiegeldblikjes is veel te doen geweest. Zo vormden zich in supermarkten lange rijen bij retourautomaten, die bovendien om de haverklap haperden. De horeca is vrijgesteld van het innemen van statiegeld-blikjes.
Ook minder blikbier
Het Financieele Dagblad meldt dat de verkoop van bierblikjes minder hard daalde dan die van frisblikjes. Organisatie Nederlandse Brouwers laat in het FD weten dat er 9 procent minder bier in blik is verkocht sinds vorig jaar april. Nederlandse Brouwers wijt dit echter vooral aan de matige zomer, die er sowieso voor zorgde dat de bierverkoop daalde.
Foto: archief Nederlands Frituurcentrum