McDonald’s introduceert de McPlant in Nederland. Twee jaar geleden startte het restaurantmerk samen met producent Beyond Meat met de ontwikkeling van dit eigen plantaardige alternatief voor rundvlees, kip en vis.
McDonald’s richt zich in eerste instantie op de grote groep van flexitariërs in ons land.
43 procent
Het aantal Nederlanders dat zichzelf ziet als flexitariër (bewust of onbewust minder vlees eten) groeit sterk. Tien jaar geleden lag het percentage op 14 procent van de Nederlanders, tegen 43 procent in 2019. Aldus onderzoek van de WUR, de universiteit van Wageningen.
ProVeg
Organisatie ProVeg maakte deze week nog de volgende onderzoekscijfers bekend: “Tweederde van de ondervraagde Nederlanders (67 procent) is akkoord met het simpelweg vervangen van dierlijke ingrediënten door plantaardige. Onder vrouwen, jongeren en in steden loopt dit zelfs op tot driekwart.”
Erwteneiwit
McDonald’s experimenteerde recentelijk reeds met tijdelijke McPlant-introducties in Zweden, Denemarken Oostenrijk, een emulsie op basis van erwteneiwit. De McPlant-burger bestaat uit een broodje met tomaat, sla, ui, augurk, mosterd, sandwichsaus, ketchup en cheddar smeltkaas.
Voorlopig is de McPlant in ons land beschikbaar bij McDonald’s tot 1 november. McDonald’s Nederland streeft ernaar dat in 2024 55 procent van de verkopen bestaat uit kip, vis en vegetarische producten.