In 2022 hebben Nederlanders 33,3 miljard euro uitgegeven aan online aankopen. In de meeste gevallen gaat het om producten die thuisbezorgd worden en waarvoor de consument dus niet de deur uit hoeft.
Totaal shopten 13,9 miljoen Nederlanders online. Ze waren in 2022 goed voor opgeteld 374 miljoen aankopen. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org en Retail Insiders.
Hoewel het aantal aankopen vorig jaar daalde met 5 procent, groeide de online shopomzet juist met 9 procent. Ongetwijfeld zijn prijsverhogingen een deel van de verklaring. De gemiddelde besteding per online aankoop is hoog: dit komt ook doordat reizen, concerttickets en verzekeringen zijn inbegrepen.
Food groeit
Het aantal aankopen in het productsegment ‘food en near-food’ nam vorig jaar met 3 procent toe. Het gaat hierbij naast eten en drinken om medicijnen en drogisterijproducten. Het aantal online winkels in het foodsegment bedraagt 7735 inclusief drogisterijen. Tien jaar geleden waren er in deze sector nog slechts circa 1900 webwinkels. Overigens vallen hieronder niet de maaltijdbezorgers. Deze deliverysector boekte vorig jaar volgens het FSIN een omzet van 3,4 miljard euro: het gaat hierbij zowel om online bestellingen als bestellingen die op een andere manier zijn gedaan.
Smartphone wordt belangrijker
Het aantal aankopen via de smartphone groeit gestaag door. In 2017 bestelde 13 procent van de online kopers met zijn mobiele telefoon, vorig jaar lag dit percentage op 33 procent. De laptop is nog altijd goed voor een aandeel van 31 procent, de desktop scoort 20 procent en bestellingen via tablets zijn goed voor 14 procent. Voor betalingen is en blijft iDeal dominant in ons land, ondanks de kracht van internationale systemen als creditcards en Paypal.