De verkoop van vleesvervangers stagneert. De Amerikaanse producent Beyond Meat heeft voor de tweede keer in korte tijd zijn omzetprognose naar beneden bijgesteld. Bovendien laat het bedrijf een vijfde deel van zijn duizend personeelsleden afvloeien.
Beyond Meat geldt als één van de pioniers in de vegan industrie. Tussen 2016 en eind 2021 explodeerde de omzet van het bedrijf in Los Angeles van ruim 16 miljoen euro naar bijna 473 miljoen euro.
Concurrenten en inflatie
Beyond Meat kreeg er de afgelopen jaren veel concurrenten bij. De huidige inflatie belemmert het bedrijf bovendien noodzakelijke prijsverhogingen door te voeren. Daarnaast neemt bij consumenten de animo voor nieuwere producten in tijden van economische tegenwind af. Klanten kiezen dan doorgaans eerder voor vertrouwde producten die ze al veel langer kennen.
Niet alleen Beyond Meat, maar de hele markt kampt met dalende cijfers. Ook concurrent Impossible Foods, maker van vega-Whoppers voor Burger King, maakte melding van teruglopende verkoopcijfers. De dalende interesse voor vleesvervangers blijkt ook uit marktonderzoek. Bureau IRI stelde onlangs vast dat de supermarktverkoop van vleesvervangers met 11 procent afnam sinds het begin van dit jaar.
Ook in ons land daalt de verkoop
In ons land behoorden vleesvervangers de afgelopen jaren tot de snelst groeiende producten in supermarkten. Vakblad Distrifood meldt dat ook in ons land nu sprake is van lagere verkoopvolumes. Volgens onderzoeksbureau NielsenIQ is dit een Europees fenomeen. In het vakblad laat het bureau weten, dat Duitsland het enige land is waar de verkoop nog groeit. In ons land daalden de omzet en het volume van vleesvervangers via supermarkten dit jaar met circa 6 procent ten opzichte van 2021.
Wel groeide de markt tot 2022 ook in ons land exposief. Volgens cijfers van NielsenIQ nam de omzet van vleesvervangers via supermarkten toe van 73 miljoen euro in 2014 naar 226 miljoen euro vorig jaar. Met name de belangstelling voor plantaardige filets, worst en nuggets is de laatste maanden fors gedaald.
In de Randstad hebben plantaardige vleesvarianten een marktaandeel van 13,3 procent. In Amsterdam ligt dit aandeel in supermarkten zelfs nog flink hoger. In Noord- en Zuid-Nederland is het aandeel met 6,6 tot 6,2 procent het laagst.