![](https://www.frituurwereld.nl/wp-content/uploads/2025/02/Bakhuus1450-1024x682.jpg)
Cafetariaformule ’t Bakhuus heeft binnen de fastfoodsector de meeste loyale klanten. Liefst 92 procent van de gasten geeft aan plannen te hebben om ’t Bakhuus opnieuw te bezoeken. Snackpoint en McDonald’s zijn de nummers 2 en 3. Aldus onderzoek van bureau Multiscope in Den Bosch.
Multiscope ondervroeg voor zijn zogenaamde Nationale Benchmark Fastfood bijna 7200 Nederlandse consumenten over hun bezoekfrequentie. Doel: inzicht krijgen in zogenaamde herhaalbezoeken.
“Klanten van ’t Bakhuus bezoeken de keten gemiddeld 4,5 keer per jaar. Dit is het vaakst van alle ketens,” aldus Multiscope. ’t Bakhuus heeft 52 vestigingen, vooral cafetaria’s die van oudsher al een sterke positie hebben in hun buurt of dorp. Het gaat veelal om voorheen zelfstandige zaken met een lange staat van dienst, die door ’t Bakhuus zijn overgenomen.
Snackpoint en McDonald’s
Datzelfde geldt voor de nummer 2 in het onderzoek. Dat is cafetariaformule Snackpoint, vooral sterk vertegenwoordigd in Limburg. McDonald’s volgt op de derde plek. Ondervraagde gasten brengen gemiddeld 4,4 keer per jaar een bezoek aan zowel Snackpoint als McDonald’s. Ook Wok to Go gooit hoge ogen.
“76 procent wil herhaalbezoek”
De gemiddelde terugkeerintentie (een herhaalbezoek binnen twaalf maanden) ligt op 76 procent bij fastfood- en snackbarformules. Ondervraagden brengen gemiddeld 3,3 keer per jaar een bezoek aan de formule van hun keuze.
35 fastfoodmerken
Het laagst scoren New York Pizza, KFC, The Döner Company en de cafetariaconcepten AnyTyme en Restaria. Het geringste percentage herhaalbezoekers heeft Restaria met 48 procent. In het onderzoek zijn ook frituurformules betrokken als Kwalitaria, Bram Ladage, Smullers, Febo, Foodmaster en Verhage.
Totaal waren 35 fastfoodformules onderdeel van het benchmark-onderzoek. Een aantal relevante spelers uit de frituurbranche ontbreekt, formules zoals Big Bread Kitchen en Family. Bij een enkele wèl onderzochte merken – zoals Frites Affairs, Happy Food en Eetwinkel – was de respons van consumenten te gering om conclusies te trekken.
Foto: promofoto Bakhuus.nl