De gemiddelde cafetaria-omzet groeide ten opzichte van vorig jaar in januari met 2,8 procent en in februari met 2,4 procent. Dit becijferde Rien de Koning van bureau More2Market. Verder groeit de onlineverkoop ten koste van de toonbankomzet.
More2Market analyseert maandelijkse cafetaria-transacties. Dit gebeurt op basis van data van horecaplatform Next To Food (NTF). De omzetstijging van nog geen 3 procent liggen beduidend onder het niveau van de eerste maanden van 2023. Ruim een jaar geleden was namelijk sprake van een ruim 14 procent hogere omzet.
Kanttekeningen
Kanttekeningen bij de veel forsere omzetstijgingen van begin 2023 zijn er echter wel te maken. Ten eerste golden begin 2022, waarmee de cijfers werden vergeleken, nog coronabeperkingen voor eten ter plekke. Daarnaast was begin 2023 sprake van flink hogere verkoopprijzen vanwege de inflatie op terreinen als inkoop, frituurvet, energie en personele lasten.
Online versus toonbank
Het beeld van online omzet versus toonbankverkopen is wel compleet anders, vergeleken met begin 2023. Terwijl de toonbankomzet begin vorig jaar fors groeide, bleef de online omzet in de eerste maanden van 2023 stabiel.
Dit is nu compleet andersom. In januari en februari van dit jaar beleefde de toonbankverkoop namelijk een nulgroei, terwijl de omzet online/delivery wél 9 tot 10 procent groeide in de eerste maanden van 2024. Het betekent per saldo ook dat het aandeel van de online omzet dus nog verder is gegroeid.
Over het algemeen is dit géén goed nieuws voor het rendement, terwijl de marges in de sector sowieso al onder druk staan.
Foto: UZ Media