De omzet van cafetaria’s is in het eerste kwartaal van 2023 fors gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Dit meldt bureau More2Market in een eigen bericht op platform Foodclicks. Basis voor de cijfers zijn kassagegevens van NTF (Next to Food).
Het gaat om de kassadata van 360 cafetaria’s met relatief hogere gemiddelde omzetten.
More2Market schrijft: “Vanuit deze informatiebron met alle transacties tot op productniveau blijkt dat de verkopen van deze cafetaria’s met 9,5 procent zijn gegroeid in de eerste vier maanden van dit jaar vergeleken met dezelfde maanden vorig jaar.”
“Offline groeit sterker”
Overigens golden de eerste maanden van 2022, waarmee de cijfers van dit jaar worden vergeleken, nog wel coronabeperkingen voor de horeca. Daarentegen zijn alle verkoopdata in de analyse meegenomen, zowel bestellingen aan de toonbank, aan tafel of op terras als online.
“De omzet offline is met ruim 10 procent meer toegenomen dan online (7,5 procent). Voor offline is de groei vooral in de eerste twee maanden relatief hoog geweest, waar online juist de laatste twee maanden weer sterk aantrekt,” aldus het bureau.
Zaterdag en zondag
Op basis van de kassagegeven constateert More2Market dat bij online-bestellingen vooral de zaterdag en zondag belangrijk zijn. Het kan hier zowel gaan om bezorggerechten als afhalers die vooraf online bestellen. Het bureau stelt: “Het verkooppatroon online wijkt niet eens zo ver af van het offline patroon, met online een nog sterkere nadruk op de zaterdag en de zondag.”
“Prijsstijging 10 procent”
More2Market keek ook naar prijsstijgingen in de 360 aangesloten cafetaria’s en stelt vast: “Net als in andere sectoren zijn ook de producten in de cafetaria’s duurder geworden. Per saldo kan gesteld worden dat de prijsontwikkeling op een 10 procent ligt, hoewel er nuanceverschillen zijn bij de verschillende productgroepen. Hieruit blijkt dat het cafetariavolume vrijwel stabiel is.”