Moeten verkopers van gemaksvoeding afwassen?

Actueel |
16 juli 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

“Ga afwassen.” Het is een centrale boodschap aan verkopers van gemaksvoeding, zoals snackbars en fastfoodzaken. De aanbeveling wordt gedaan in een Human-reportage over food- en drankverpakkingen. In dit programma De Papier Paradox kwam de weerbarstige wereld van wegwerpbekers en -bakjes aan bod.

De titel De Papier Paradox verwijst naar de overstap die gemaksvoeding maakt van plastic eenmalige verpakkingen naar disposables van papier.

Echter: veel papieren foodverpakkingen bevatten nog altijd plastic. Daarnaast mogen papieren verpakkingen die voedsel- en vetsporen bevatten niet worden gerecycled tot nieuwe eet- en drinkverpakkingen. Verpakkingen met voedselresten worden dus uit het oud papier gevist. In de praktijk verdwijnt het leeuwendeel zodoende nog altijd gewoon in verbrandingsovens.

In 2030 alleen herbruikbaar?

Jaarlijks worden drie miljard bomen gekapt voor papierpulp ten behoeve van verpakkingen. Er wordt voor de Europese verpakkingsindustrie op grote schaal pulp ingevoerd uit landen als Brazilië. Met foodverpakkingen is in Europa een omzet van 300 miljard euro gemoeid.

De Europese overheid wil dat fastfoodrestaurants, snackbars en andere verkopers van gemaksvoeding in 2030 de overstap hebben gemaakt naar herbruikbare, en dus afwasbare, verpakkingen.

NS en Kwalitaria

NS deed op stations een proef met herbruikbare bekers waarvoor de klant een euro statiegeld betaalt. Het succes was matig. Volgens de woordvoerder werkt een dergelijk statiegeld-systeem alleen als alle branches het tegelijk invoeren. Op de stations van NS worden dagelijks ongeveer 80.000 bekers weggegooid.

Ook Kwalitaria-directeur Joep Leemans komt aan bod in de uitzending. Hij geeft aan dat zijn formule herbruikbare, afwasbare verpakkingen beschikbaar heeft, maar de aangesloten Kwalitaria’s er niet of nauwelijks gebruik van maken.

Leemans wijst erop dat de herbruikbare bekers en bakjes er na tientallen afwasbeurten niet meer fris en aantrekkelijk uitzien. “Er komen krasjes en deukjes in, het ziet er na een tijdje niet meer uit. Wij hebben onze re-usable verpakkingen dan ook niet actief gepromoot.” Wel geeft Leemans aan zich ‘de komende jaren’ actief te willen inzetten voor herbruikbaar servies.

Bekijk hier de uitzending van De Papier Paradox.

Foto: screenshot Leemans en presentator Jeroen Smit, Human

Meer over