In de tweede steunperiode ontvingen cafetaria’s, snackbars en frituren aanmerkelijk minder NOW-voorschotten dan bij de lockdown in het voorjaar. In het voorjaar waren dit er 520 tegen 131 in de tweede steunperiode.
Dit blijkt uit de twee openbare registers van aanvragen voor loonsom-steun die het UWV publiceerde. Hierin staan alle bedrijven opgesomd die tot op heden NOW-voorschotten ontvingen.
Gemiddelde NOW-steun
Bij het leeuwendeel van de frituurspeciaalzaken gaat het om bedragen van hooguit enkele duizenden euro’s. Verreweg de meeste NOW-voorschotten voor cafetaria’s zitten in de range van minimaal 1500 tot maximaal 9500 euro. Een uitschieter is een Amsterdams snackbarbedrijf dat bij zowel de eerste als tweede steunmaatregel ruim 40 duizend euro voorschot ontving. Veel lagere bedragen zijn er ook; een vestiging van Big Bread Kitchen kreeg 144 euro voorschot.
Merkcafetaria’s
Opmerkelijk is het relatief geringe aantal franchisebedrijven dat een voorschot kreeg in de tweede periode. In het overzicht van het voorjaar worden nog de nodige vestigingen van onder meer Kwalitaria en Febo genoemd met steunbedragen tot circa 20 duizend euro; in de tweede periode deden ze veel minder een beroep op de NOW-regeling. Verder kregen ook horecagrossiers als Sligro en Hanos opgeteld ettelijke miljoenen steun in het kader van met name NOW-1.
McDonald’s
Overigens gaat het bij de genoemde aantallen om cafetaria’s die als zodanig traceerbaar zijn in de lijst van het UWV. Immers: ze zijn alleen terug te vinden als ze woorden als “cafetaria” en/of “snackbar” daadwerkelijk voeren in hun eigennaam. Tot de aanvragers behoren ook vestigingen van McDonald’s. Hun voorschotten variëren van circa 60 duizend tot circa 130 duizend euro.
Tienduizenden bedrijven
Totaal ontvingen 140 duizend bedrijven loonsom-steun in de eerste periode tegen 63 duizend in de tweede periode. Bij grote bedrijven als KLM en Tata Steel gaat het om vele tientallen of zelfs honderden miljoenen. Op dit moment loopt de aanvraagperiode voor de NOW-3 regeling.
Uit een onderzoek van vakvereniging ProFri bleek dat cafetaria’s tijdens de eerste lockdown ongeveer 45 procent minder omzet boekten dan in dezelfde periode vorig jaar.