Delivery leidt in de cafetariasector tot een kleinere menukaart. Dat zegt directeur Ralph Markwat van FHC Formulebeheer (Family en Foodmaster) in een uitgebreid interview in vakblad Out of Home Shops.
Door corona steeg de deliveryomzet bij de FHC-franchisers van drie miljoen naar tien miljoen euro, vertelt Markwat. Deze enorme groei zorgt ervoor dat cafetaria-ondernemers moeten woekeren met hun bereidingscapaciteit.
Bakplaat ontlasten
Tegen Out of Home Shops zegt de FHC-directeur hierover: “De bakplaten liggen vaak vol met burgers, dus we hebben wat creatieve oplossingen moeten bedenken om aan de vraag te kunnen voldoen.” De oplossing wordt gevonden in onder meer het terugbrengen van het aantal items op de menukaart. Daarnaast grijpen de FHC-cafetaria’s naar nieuwe additionele bereidingsmethodes, zoals wokken en toasten, om de bakplaat te ontlasten.
“Top 20 houden we erin”
Het verkleinen van het assortiment bij Family en Foodmaster is echter de oplossing die de meeste verlichting brengt om de bezorgdrukte het hoofd te kunnen bieden. Markwat: “Zo houden we de combinatie van eten in de zaak, afhaal en bezorgen behapbaar. De top twintig houden we erin; de overige gerechten houden we kritisch tegen het licht.”