McDonald’s grootste Amerikaanse fastfoodmerk qua omzet
De fastfoodsector in de USA bevatte in 2022 maar liefst 200.000 merken. McDonald’s is het grootste fastfoodmerk wat betreft omzet. Fastfoodketen Subway is koploper als het aantal vestigingen het uitgangspunt is.
McDonald’s was in 2022 goed voor een omzet van bijna 48 miljard Amerikaanse dollars. Daarmee is ze de absolute nummer 1 op de ranglijst van fastfoodmerken in Amerika. De totale omzet in de Amerikaanse fastfoodindustrie was meer dan 300 miljard Amerikaanse dollar. Daarmee is deze sector een belangrijke speler in de economie, zo meldt Harrison & Hunter Agency Partners.
Groei ondanks pandemie
De keten met de gele M heeft zo’n 74 procent meer omzet dan de nummer twee: koffieketen Starbucks. Zelfs na het verlaten van Rusland in 2022 heeft McDonald’s zijn wereldwijde omzet sinds het begin van de pandemie met bijna 20 miljard dollar laten groeien.
20.000 vestigingen
Subway blijkt koploper te zijn als het gaat om het aantal vestigingen van fastfoodmerken in de USA. De sandwichformule telt meer dan 20.000 locaties. Ze blijft de grootste ondanks een vermindering van 576 winkels in 2022.
Subway zit midden in een transformatie: in 2023 worden 3.600 winkels gerenoveerd. De keten is overgenomen door Roark Capital, dat belangen heeft in andere ketens zoals Arby’s.
Zes nieuwe locaties
Op de tweede plaats staat Starbucks met 16.000 winkels. De koffieketen legt meer focus op drive-thru-locaties, snelheid en efficiency. McDonald’s belandt op plek drie en heeft in 2022 zes nieuwe locaties toegevoegd.
Robotica
Naast deze cijfers van het aantal vestigingen en de omzet, geeft vakblad QSR Magazine aan dat automatisering voor een transformatie van de fastfoodindustrie zorgt. Bedrijven gebruiken robotica om het tekort aan personeel te compenseren. Daarnaast is er een toename van drive-thru’s en apps. Naar verwachting zullen robotkoks en geautomatiseerde bestelwagens in de toekomst een vlucht nemen
Bron: mynewsdesk