McDonald’s breidt met ingang van vandaag haar assortiment uit met vier vleesloze opties. Met deze nieuwe zogenoemde Meatless-producten wil McDonald’s naar eigen zeggen gasten uitnodigen om vleesloze opties te kiezen. Van de McKroket is tijdelijk alleen een vleesloze variant verkrijgbaar.
De vier nieuwe opties op het menu zijn: de McPlant Steakhouse, Veggie Nuggets, Meatless McKroket (gemaakt van jackfruit) en de Veggie Chicken Honey Mustard Salad.
De Meatless McKroket en de McPlant Steakhouse, een variatie op de bekende McPlant, zijn tijdelijk verkrijgbaar. De vleesloze kroket vervangt tijdelijk de klassieke variant met vlees.
Routinematige keuzes doorbreken
Met deze uitbreiding en door aantrekkelijke deals aan te bieden, wil McDonalds haar gasten uitnodigen om te kiezen voor nieuwe en smaakvolle opties zónder vlees. Ze hoopt hiermee routinematige keuzes van gasten te doorbreken, zo laten ze weten via een persbericht.
Daarin valt ook te lezen dat McDonald’s inspeelt op de behoefte van de gast en dat de restaurantformule meer variatie wil bieden. Om de nieuwe opties te promoten, heeft McDonald’s haar campagnebudgetten zo ingericht dat er meer aandacht voor plantaardige producten is. Gasten krijgen op de menuborden altijd eerst kip en vegetarisch te zien, en daarna pas rundvlees.
Bovenste van een rijtje
Daarbij maakt de hamburgergigant gebruik van inzichten uit de neuromarketing: je speelt dan in op de psychologie van de klant en probeert deze te sturen. Uit onderzoeken is bijvoorbeeld gebleken dat gasten het bovenste gerecht bestellen dat in een rijtje staat. Dat geldt overigens ook voor het onderste gerecht uit een rijtje.
Opvallend is verder dat de keten voorafgaand aan de nieuwe campagne een Meatless McKroket-event hield voor fans van de McDonald’s-kroket. Deze konden zo de nieuwe receptuur te proeven. De vernieuwde McKroket heeft volgens de makers de kenmerkende McDonald’s-smaak. De fans mochten hun mening geven over het product. Achteraf kregen ze te horen dat ze de Meatless McKroket hadden geproefd.
Vleesloze producten
McDonald’s biedt al geruime tijd verschillende Meatless kipproducten aan. Zoals de Veggie (Spicy) McChicken, Veggie Homestyle Crispy Chicken Honey Mustard en de Veggie McWrap. In samenwerking met Beyond Meat introduceerde McDonald’s in 2020 de McPlant. Deze is sinds 2022 permanent op het menu te vinden. Wekelijks krijgt McDonald’s Nederland bijna 3,2 miljoen gasten over de vloer. In Nederland heeft de Amerikaanse keten 263 restaurants.