Als gevolg van de coronacrisis, krijgt de cafetaria te maken met meer concurrentie op de afhaalmarkt. Van oudsher zijn frituurspeciaalzaken in ons land hét afhaalconcept bij uitstek. “Vraag is wat corona op termijn voor de cafetaria, snackbar en frituur zal betekenen,” stelt ProFri-directeur Frans van Rooij.
Van Rooij verwacht dat de coronacrisis de afhaalfunctie van de sector mogelijk verder zal ondergraven. “De afgelopen jaren is deze ontwikkeling natuurlijk al in gang gezet doordat duizenden restaurants en andere bedrijven overstapten op bezorging. De coronacrisis veroorzaakt een verdere versnelling van deze ontwikkeling.”
Snacks bezorgen
Van Rooij ziet bovendien dat in verschillende delen van het land andersoortige horecabedrijven, zoals restaurants, cafés, maar ook kantines, snacks zijn gaan bezorgen nu ze gedwongen gesloten zijn. Hij zegt: “Het is natuurlijk volkomen begrijpelijk dat dit gebeurt, gezien de situatie. Als deze bedrijven hiermee succes boeken, kan het zijn dat ze hiermee ook na de coronacrisis doorgaan.”
Afhaal via platforms
Bezorgplatforms in ons land doen bovendien hun uiterste best hun marktaandeel voor afhaalmaaltijden te vergroten. Van Rooij: “Je ziet al langer dat een groeiend aantal afhalers eerst telefonisch bestelt voordat ze hun maaltijd afhalen. Dat zien de platforms ook; ze spelen in op deze ontwikkeling en proberen een graantje mee te pikken.” Platform Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd) maakte deze week bekend dat het aantal orders (afhalen én bezorging) het afgelopen kwartaal met 32 procent groeide.
Daling afhaalmarkt
Traditioneel bepalen afhalers bij veel cafetaria’s, snackbars en frituren 70 procent of meer van de totaalomzet. Van Rooij: “Hiermee hebben frituurspeciaalzaken binnen de horeca altijd een bijzondere positie ingenomen, samen met Chinese restaurants en traditionele pizzeria’s. Het is nu nog moeilijk in te schatten welke blijvende invloed corona op de afhaalfunctie heeft. Maar dat het een permanent effect heeft op de functie van de cafetaria, lijdt geen twijfel.”