Begin november keert de McKroket met rundvlees weer terug bij McDonald’s. Dit was al steeds de bedoeling, maar de Nederlandse tak van het restaurantconcern heeft dit nu ook in de media nogmaals nadrukkelijk bevestigd. In het kader van de campagne Meet the Meatless wordt sinds enige weken tijdelijk alleen de veggie McKroket verkocht.
Hoewel de opmerkelijke meatless-marketing de nodige bijval krijgt, steekt het vooral veel McDonald’s-klanten dat hen geen keuze wordt geboden. Op sociale media waren de reacties niet van de lucht: veel consumenten hebben, schrijven ze, het gevoel dat de vegetarische snack hen wordt opgedrongen.
Kort na de introductie van de campagne, inventariseerde Frituurwereld de eerste reacties van klanten. Niet alleen op externe sociale media leverde Meet the Meatless veel repons op, maar ook via het eigen Facebook-account van McDonald’s Nederland komen nog dagelijks reacties binnen.
“Niet voor mij bepalen”
Zoals deze, die de teneur goed uitdrukt: “Het zou beter zijn als gewoon de normale McKroket ook terug komt, ik wil graag zelf kiezen of ik vlees neem, hoeft niet voor mij bepaald te worden.” Op Twitter was de McKroket zelfs even trending topic. McDonald’s Nederland liet op Facebook de McKroket dan ook eind vorige week zeggen: “Ik wil graag Twitter bedanken.”
“Aparte bakpot”
Via RTL 4 Nieuws stelt McDonald’s: “We hebben ons niet gerealiseerd hoeveel fans er zijn van de McKroket. Dat is nu wel duidelijk geworden.” Verder wijst een woordvoerder erop dat de vegetarische kroketburger moet worden gebakken in een aparte bakpot en dat daarom maar één variant tegelijk verkocht kan worden. De McKroket mèt vlees zal na zijn comeback in november vooralsnog zeker gewoon blijven, aldus McDonald’s.
“Het werd een hele rel”
Columniste Sylvia Witterman schreef in De Volkskrant over de marketingactie met slechts de vleesloze McKroket: “Het werd een hele rel. In bepaalde kringen kreeg de teleurgestelde opiniemaker bijval, De Telegraaf bemoeide zich ermee, evenals organisaties met namen als frituurwereld.nl, maar over het algemeen voerden hilariteit en spot toch de boventoon. Tant de bruit pour une croquette!” Zelf vindt ze dat je voor een kroket “gewoon naar de Febo” moet gaan.