Binnen een half jaar na de introductie, heeft McDonald’s in ons land één miljoen gebruikers van zijn nieuwe spaarprogramma MyMcDonald’s Rewards. Volgens McDonald’s Nederland behoort ons land hiermee tot de grootste gebruikers van de spaarapp wereldwijd.
Via MyMcDonald’s Rewards kunnen gasten bij bestedingen punten sparen voor gratis producten. In Nederland is het aantal bestellingen dat via de app wordt geplaatst hierdoor met meer dan een derde gegroeid. McDonald’s zet momenteel in op de drie D’s van Drive, Delivery en Digital. Volgens het bedrijf is de spaar- en bestelapp “de motor van onze digitale innovatie”.
Digitale zegeltjes
Internationaal werd het digitale systeem om ‘zegeltjes’ te sparen in de zomer van vorig jaar geïntroduceerd, Nederland volgde in oktober. Volgens McDonald’s Nederland hebben meer dan 3,3 miljoen Nederlandse consumenten de app nu op hun smartphone staan. Van hen gebruiken dus ruim een miljoen die ook om punten te sparen.
“Zuid-Nederland spaart veel”
In een persbericht wijst McDonald’s Nederland op opvallende regionale verschillen: “Gasten uit Zeeland, Noord-Brabant en Limburg sparen gemiddeld meer punten, terwijl in de andere provincies gasten sneller kiezen voor het verzilveren van een gratis product. De klassieke Cheeseburger (200 punten nodig) is hierbij het populairst, die wordt het vaakst verzilverd in Nederland.”
Het aantal digitale bestellingen via de app is met 35 procent toegenomen sinds de introductie van het spaarsysteem. Rik Vandewall, verantwoordelijk voor digitale zaken, zegt in een toelichting: “We wisten natuurlijk dat Nederland een echt spaarland is, maar dat we qua populariteit in de wereldtop staan, is echt heel bijzonder.”
Nederlandse horecadeskundigen hebben meer dan eens gesteld dat de branche te weinig bezig is met klantenbinding. Via dit soort spaarprogramma’s kunnen horecabedrijven volgens hen van incidentele gasten ook loyale klanten maken.