McDonald’s Nederland slaagde erin via een gerichte actie in korte tijd liefst 6200 sollicitanten op gesprek te krijgen. Hiervoor ontwikkelde het bedrijf een speciaal menu, het zogenaamde Sollicitatie Menu. Het is een idee dat wellicht ook frituurspeciaalzaken met personeelsgebrek kan inspireren.
McDonald’s Nederland had duizend vacatures voor nieuwe medewerkers. Om aan voldoende belangstellenden te komen voor een baan, boden 184 restaurants in ons land tijdelijk het zogenaamde Sollicitatie Menu aan. Door dit menu te kiezen, kreeg men niet alleen een maaltijd aangeboden, maar schoof ook een restaurantmanager aan tafel om een mogelijke (bij)baan te bespreken.
De campagne met het Sollicitatie Menu liep twee weken en leverde dus 6200 sollicitanten op. In een toelichting zei Marjolein Reijs, verantwoordelijk manager bij McDonald’s Nederland voor werving en training van medewerkers: “Door de krapte op de arbeidsmarkt is het een uitdaging voor ons en onze ondernemers om het aantal medewerkers mee te laten groeien met ons toenemende aantal gasten. Met het Sollicitatie Menu hebben we deze uitdaging op een creatieve wijze opgepakt, een manier die echt bij de doelgroep past.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 10 – Winter 2018-19