Steeds meer fastfoodmerken hanteren het Domino’s-model. Ze openen kleine outlets voor bereiding, afhaal en bezorging. Ook marktleider McDonald’s opende onlangs in Texas zijn eerste compacte afhaalvestiging, inclusief een McDrive.
door Ubel Zuiderveld
Begin deze maand nam McDonald’s het prototype in de stad Fort Worth in gebruik. Het hamburgerconcern richt zich met deze proef speciaal op afhaal.
De McDrive bestaat uit twee afhaalloketten: één daarvan is bestemd voor klanten die al van tevoren hebben besteld via de app, de andere is een reguliere drive-through. Voor een snelle levering aan het autoraam wordt een lopende band ingezet.
Parkeerplaatsen voor pick-up
In een persbericht stelt McDonald’s: “We zetten nu al meer dan 45 jaar de standaard in de drive-through markt. Omdat de behoefte van onze klanten verandert, zoeken wij naar nieuwe manieren om hen sneller en makkelijker van dienst te kunnen zijn.”
Naast twee drive-lanes zijn er ook speciale parkeerplaatsen waar automobilisten hun pickup-bestellingen overhandigd krijgen. Overigens had Nederland met een soortgelijke voorziening een soort van wereldprimeur. Precies een jaar geleden opende de nieuwe McDonald’s in Stadskanaal zogenaamde park & dine parkeerplekken. In dit geval gaat het om een voorziening voor klanten die, met een afvalbak binnen bereik, hun maaltijden in de auto willen opeten.
Groeistrategie McDonald’s
Speciale digitale technologie zorgt er in Texas voor dat de bestellingen op de bakplaat en in de oven gaan als klanten in de buurt van de outlet zijn. Het nieuwe concept is onderdeel van Mc’s groeistrategie “Accelerating the Arches”. In de compacte outlet zijn verder onder meer orderzuilen en een speciale wachtruimte voor maaltijdbezorgers.
Ook andere merken introduceerden reeds compacte “restaurants”. Texmex-merk Chipotle was één van de eersten, terwijl hamburgermerk Wendy’s juist vooral focust op dark kitchens.
Afhalen en MiniMacs
In ons land speelde McDonald’s een jaar of 25 geleden al met de gedachte compacte afhaalvestigingen in buurten en wijken te openen. Hiermee wilde de Nederlandse tak de concurrentie met cafetaria’s en snackbars aangaan. Kennelijk stuitten deze kleine Macs destijds op bezwaren van het Amerikaanse hoofdkantoor, want ze zijn er nooit gekomen.
Nog langer geleden, medio de jaren 1970, experimenteerde McDonald’s in de VS met het concept MiniMac. De MiniMac was bestemd voor kleine dorpen en steden waar een volwaardig restaurant niet dadelijk haalbaar was. De MiniMac was een kleine compacte variant van een volwaardig restaurant.
“If you think small, you’ll stay small…”
De MiniMacs werden gerealiseerd op bouwterreinen die groot genoeg waren om eventueel later uit te kunnen breiden naar een volwaardig restaurant. De MiniMacs waren tamelijk succesvol. De eerste MiniMac boekte in de eerste maand na de opening bijvoorbeeld een omzet van 70.000 dollar. Toch bleef het bij 22 MiniMacs.
McDonald’s eigenaar Ray Kroc was niet geporteerd van de MiniMacs. “If you think small, you’ll stay small. Als je klein denkt, zul je klein blijven,” oordeelde hij. Kroc veegde met één handbeweging de MiniMacs van de kaart. Een groot voordeel van compacte concepten is natuurlijk ook: het aantal vestigingen in nieuwe verzorgingsgebieden kan sneller groeien.