McDonald’s Nederland boekte vorig jaar een omzet van 1,3 miljard euro. Deze omzet van de 266 restaurants ligt nu ruimschoots hoger dan de omzet van de circa 5400 cafetaria’s in ons land. Dit blijkt uit de nieuwe Food 500 ranglijst van het FSIN.
Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) zet sinds 2013 tweejaarlijks de grootste verkopers van eten en drinken in ons land op een rijtje. In de ranglijst zijn niet alleen formules in de horeca en catering opgenomen, maar ook supermarkten, andere foodwinkels en online spelers.
Met een negende plek in de Food 500 bevindt McDonald’s zich als enige horecabedrijf in het veld van de grote supermarktconcerns. Alleen Thuisbezorgd is groter, maar de e-techcompany staat genoteerd met omzet die door derden is behaald, namelijk de aangesloten bezorgrestaurants. Op grote afstand van McDonald’s volgen foodservicemerken als cateraar Vermaat Groep en Van der Valk, die beide nog niet de helft van de food & beverage omzet van McDonald’s hebben.
De cafetaria’s voorbij
Het is voor het eerst dat McDonald’s in de ranglijst genoteerd staat met een omzet van meer dan een miljard euro. In de editie 2022 van de FSIN Food 500, met de omzetcijfers van 2021, stond het Amerikaanse restaurantconcern nog genoteerd met 950 miljoen euro. Het marktaandeel van McDonald’s binnen de Nederlandse foodverstrekkende horeca en foodservice ligt nu op ruim 6 procent. Tien jaar geleden was dit nog 3,7 procent.
Andere groeiers
In het fastfoodsegment loopt de snelle groei van twee Nederlandse formules in het oog, beide halal burgerformules. Johnny’s Burger Company groeide naar 50 vestigingen eind vorig jaar. De omzet verdubbelde bijna in twee jaar tijd, sinds de verschijning van de vorige Food 500. Stond Johnny’s twee jaar geleden nog genoteerd met een omzet van 17 miljoen euro, in 2023 lag die op 31,3 miljoen.
Urban, hiphop, halal
De andere snelle groeier is Fat Phill’s. Gestart in 2019, ging de formule met smashburgers van Armin Vahabian in twee jaar tijd van 5 naar 15 restaurants. De omzet ontwikkelde zich in twee jaar tijd van 2,6 miljoen naar 13 miljoen. Samen met afhaal- en bezorgformule Sushi Eight is Fat Phill’s de snelste groeier van de laatste jaren. Opmerkelijk is dat bij zowel Fat Phill’s als Johnny’s Burger Company drie zaken een belangrijke rol spelen in de marketing, namelijk urban, hiphop en halal.
Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: iStock Robson PL.