McDonald’s voert in de VS een opmerkelijke lentecampagne. Met zijn tijdelijk verkrijgbare ijsje de Grandma McFlurry eert McDonald’s de grootmoeders van Amerika. Bij het ijsje staan smaken uit de spreekwoordelijke snoeptrommels van oma’s centraal, zoals butterscotch ofwel de boterbabbelaar.
“De Grandma McFlurry is romige vanille-softijs, vermengd met een zoete siroop en gehakte snoepjes, die doen denken aan lekkernijen die grootmoeders misschien bij de hand hebben,” aldus het fastfoodconcern. “De Grandma McFlurry smaakt als een tripje in de herinnering en we eren hiermee de oma-figuur in onze levens.”
Oma als inspiratie
Volgens McDonald’s is ‘grootmoeders tijd’ een belangrijke factor in de hedendaagse cultuur. Zowel in de mode als in de culinaire wereld wordt immers teruggegrepen op oma’s als inspiratiebron.
McDonald’s pakte groot uit met grandma’s marketingactie. Zo werden enkele bekende liedjes uit de tijd dat grootmoeder nog jong was opnieuw opgenomen door twee zangers. In New York werd de actie bovendien gepromoot met een speciale Grandma’s McFlurry ijscowagen.
Een deel van de opbrengst van de verkoop van de oma-ijsjes doneert het restaurantconcern aan een organisatie die eenzaamheid onder ouderen bestrijdt. De Grandma McFlurry is overigens verkocht in een beperkt aantal restaurants.
Nederlandse grootouders
Opa’s en oma’s speelden ook in Nederlandse McDonald’s marketing meer dan eens een rol. Vier jaar geleden was nog een commercial te zien die draaide rond grootouders die hun kleinkinderen lang hadden moeten missen. De opa en oma in de reclame waren ook in het echt een 50 jaar getrouwd stel.
Foto: McDonald’s USA