Duitsland behoort voor McDonald’s tot de belangrijkste groeimarkten ter wereld. Bij onze oosterburen moeten in korte tijd 500 nieuwe restaurants worden geopend. Dit komt neer op een toename van liefst 33 procent in de komende jaren.
Vorig jaar gaf de top van McDonald’s al te kennen ambitieuze expansieplannen te hebben. Nog vóór 2028 moet het aantal van bijna 42.000 vestigingen wereldwijd stijgen naar royaal boven de 50.000. Om dit streven extra kracht bij te zetten, voegde McDonald’s onlangs Development toe als vierde D aan zijn rijtje groeifactoren: Digital, Delivery en Drive-Thru.
Investering van drie miljard
In Duitsland maakt McDonald’s drie miljard euro vrij voor nieuwe investeringen tot 2028. Dat het land een speerpunt is bij de groei binnen Europa, mag geen verwondering wekken. In absolute aantallen is Duitsland met ongeveer 1540 vestigingen de vierde markt na de VS (13.375 restaurants), China (5700) en Japan (3000).
McDonald’s Nederland
Op elke 59.000 Duitsers is er nu één McDonald’s restaurant. Ter vergelijking: Nederland loopt één op bijna 68.000 inwoners. Uitermate ambitieus zijn ook de doelstellingen voor China. Daar is het streven erop gericht om begin 2028 liefst tienduizend restaurants te hebben. In ons land blijft vooralsnog de groei beperkt tot circa vier nieuwe vestigingen per jaar.
Foto: promofoto McDonald’s Duitsland