McDonald’s Nederland experimenteert met grote reclameborden die de geur van zijn frietjes verspreiden. In Utrecht en Leiden werden hoge, McDonald’s-rode billboards geplaatst: het frietodeur bereikt de neuzen van consumenten binnen een straal van vijf meter.
Volgens McDonald’s Nederland is geurmarketing zeer effectief. Het zou bij consumenten ‘heldere en emotionele herinneringen’ naar boven halen. Ja, misschien begint de maag zelfs wel te knorren en te spinnen als voorbijgangers worden geprikkeld door het odeur van Franse frietjes. Binnen 200 meter afstand van de geplaatste billboards zijn ook daadwerkelijk restaurants te vinden.
Aroma’s in winkels
In dagblad Trouw stelt een deskundig hoogleraar dat niet iedereen gecharmeerd is van frietlucht. Hij zegt: “Zo’n billboard kan mensen ook afstoten. Niet iedereen houdt van de geur van McDonald’s en je kunt je er niet van afwenden. Tweespalt ligt dus op de loer. De kans dat het bedrijf er nieuwe klanten mee wint, is daarom minimaal.” Een andere expert wijst erop dat in veel winkels al heel lang volop geurmarketing wordt ingezet: er wordt namelijk volop gebruik gemaakt van aroma’s.
Hamburgerkaarsen
Op een andere manier hield McDonald’s zich al eerder bezig met geurmarketing. Vier jaar geleden introduceerde de hamburgergigant een serie van zes geurige kaarsen. De odeurs waren alle geïnspireerd door de ingrediënten van de Quarter Pounder. Dus bestond de serie uit een ketchupkaars, een augurkkaars, een kaaskaars, een broodkaars, een uienkaars en een gehaktkaars.
Foto’s: McDonald’s Corporation