Mayodrankje bij Japanse gemakswinkels

Trivia, Actueel |
10 dec 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Shotje frikandel speciaal. Milkshakes om patatjes in te dippen. Wodka met de smaak van friet. Het zijn allemaal snackdranken die al eens de revue zijn gepasseerd. In Japan maakt nu Nomu Mayo ofwel drinkbare mayonaise de tongen los.

Nomu Mayo wordt in gesealde bekers van 20 centiliter verkocht met een rietje via de gemakswinkels van Lawson. Het gaat vooralsnog om een pilot. Lawson heeft in Japan vele duizenden vestigingen. Het is na het Amerikaanse 7-Eleven de grootste keten van gemakswinkels in het land.

Hit op TikTok

Het mayodrankje is een hit op sociale media als TikTok. Eén video over Nomu Mayo is al meer dan twee miljoen maal bekeken. TikTok-testers die op pad gingen om het mayonaisedrankje te scoren en te proeven, zijn zeker niet allemaal positief over de smaak. In elk geval spreken de gezichten van sommige influencers tijdens het proeven boekdelen.

Mayoijsje, mayocafé

Het is trouwens niet de eerste niet-alledaagse mayo-variant in Japan. Vijf jaar geleden lanceerde het bedrijf Morinaga Milk Industry er reeds een mayonaise-ijsco op een stokje. Toen werd in de hoofdstad Tokyo zelfs een tijdelijk Mayonaisecafé geopend.

Het was onderdeel van het 100-jarig jubileum van het Japanse mayomerk Kewpie, dat trouwens ook verkrijgbaar is in de webshops van enkele Nederlandse supermarkten. Kewpie bevat fors meer eigeel dan Nederlandse mayo’s. Bovendien is de saus pittiger dan de mayo’s en fritessauzen in ons land.

Foto: Nomu Mayo op Facebook