ProFri-Ambassadeurs van de Week
Paul van Gurp sinds 1991 uit Deventer is constant in beweging en streeft naar vernieuwing. Inmiddels werkt de tweede generatie mee in het familiebedrijf. Anno 2024 zijn er twee vestigingen, 55 medewerkers en veel huisgemaakte specialiteiten. Zoals de ‘Met Goud bekroonde’ grove frikandel en hamburger.
Wie op de website van het Deventerse fastservicebedrijf kijkt, ziet meteen dat het hier om een familiebedrijf gaat. De foto van vader Paul en zijn zonen Mark en Kevin springt in het oog. En bij ‘Over ons’ komt ook moeder Karin – die vooral achter de schermen werkt en de boekhouding verzorgt – in beeld.
De taken zijn onderling goed verdeeld door de vierkoppige directie. Kevin en zijn vader zijn met name bezig met productontwikkeling en de inkoop. Mark neemt personeelszaken, marketing en de dagelijkse bedrijfsvoering voor zijn rekening. Hij voert namens de familie het woord.
Jullie zijn vanaf de oprichting al lid van de ProFri?
“We waren er nauw bij betrokken. Mijn vader zat destijds als penningmeester in het oprichtingsbestuur. ProFri is een vereniging die opkomt voor het vakmanschap waar we voor staan. Een grote organisatie als Koninklijke Horeca Nederland kan dat niet voor een bepaalde groep doen. ProFri wel.”
Hoe doen ze dat?
“Ze zijn de afgelopen jaren opgekomen voor onze branche. Met name ten aanzien van het negatieve imago. Als er nieuws over obesitas is, wordt er vaak een foto van een frietje bij afgebeeld. Wat mij betreft is het nu tijd voor omdenken. We moeten niet alleen blijven vechten tegen dat negatieve imago dat friet slecht zou zijn voor je gezondheid.”
Wat is dan de boodschap?
“We kunnen meeliften op die foto en vertellen dat we een luxe product aanbieden voor een genietmoment: je kunt jezelf belonen met een frietje. De ijssalon brengt al jaren deze boodschap: mensen worden blij van een ijsje. Maar in dat ijs zit ook suiker en vet; daar hoor je niemand over. We merken het zelf ook want we verkopen hier zelfgemaakt schepijs.”
En wat bedoel je met een luxe product?
“Onze klandizie komt hier voor friet waar ze allerlei andere, veelal huisgemaakte, producten zoals sauzen en toppings aan kunnen toevoegen. Daarmee kun je je producten vernieuwen. Daarnaast zijn onze frituurzaken steeds luxer: we serveren steeds meer gerechten, zelfs driegangenmenu’s en maaltijden. En je kunt er vaak bier van de tap of een fles wijn bij bestellen.”
Jullie maken veel producten zelf?
“Ja. We hebben inmiddels het kwaliteitszegel ‘Met Goud bekroond’ voor onze grove frikandel en de hamburger. En we hebben deze onderscheiding nu aangevraagd voor twee nieuwe producten: de Deventer stoofvleeskroket en onze gehaktbal.”
Wat betekent deze onderscheiding voor jullie?
“Het is vooral een bekroning voor de creativiteit van mijn vader. Als je een eigengemaakt product veel verkoopt en er is een onafhankelijke vakjury die het product keurt en lekker vindt, dan is dat een mooie onderscheiding.”
Wat doen jullie met dit keurmerk?
“We hebben de oorkondes ingelijst in de zaak hangen en we hebben uiteraard foto’s met mijn vader met de oorkondes en de snacks op onze Instagram- en Facebookpagina gezet. Het is een mooi communicatiemiddel naar klanten toe. We zien wel dat het soms best lastig is om vaste klanten te vragen om eens een nieuwe snack te proberen. Dat keurmerk kan helpen om klanten te overtuigen om die stap te zetten.”
Hoe zit dat met het ‘Goed Gefrituurd’-keurmerk?
“Dat is een bevestiging van ons vakmanschap maar de naamsbekendheid ervan is nog niet groot genoeg. Persoonlijk vind ik dat het meer als onderscheidende factor naar voren mag komen. Ook op landelijk niveau: dat je cafetaria’s hebt en zaken met het keurmerk. Met alleen een bericht op sociale media dat we goed frituren, komen we er niet, we moeten meer gaan doen.”
Waar zit je aan te denken?
“Een groots evenement of vakdag met een landelijke impact. Niet alleen voor de ondernemers, maar ook voor de medewerkers. Zij moeten het uitdragen.” (red. vakvereniging wil het Frituurwereld Event in deze richting laten uitgroeien.)
Waarom?
“Ik vind het belangrijk dat er toekomst- en carrièreperspectief is voor de medewerkers in onze branche. Op dit moment hebben we drie leerlingen en er komen er nog twee bij op MBO-niveau. Ik heb toevallig net gehoord dat er mogelijkheden zijn voor een hbo-vervolgopleiding. Als je dit kunt aanbieden als bedrijf, houd je jouw medewerkers twee tot vier jaar gemotiveerd en blijven ze langer.”
Waar ben je verder nog mee bezig?
“We hebben 55 mensen in dienst en ik ben nu bepaalde bedrijfsprocessen aan het vastleggen in een handboek. Dat schept duidelijkheid.”
De bedrijfsnaam is ook anders?
“Ja, het bedrijf is aan het veranderen omdat we steeds meer luxe producten aanbieden. Ik dacht eerst aan ‘fried dining’ maar nu hebben we de naam en het logo aangepast in ‘Paul van Gurp sinds 1991’. De naam van mijn vader is bekend in Deventer en omgeving dus daarom gebruiken we hem. Ik vond de toevoeging sinds 1991 mooi klinken. Het is het jaar van oprichting en toevallig ook mijn geboortejaar.”
Paul van Gurp sinds 1991
Hoofdvestiging Colmschate
Holterweg 91
7429 AE DEVENTER
Vestiging De Vijfhoek
Andriessenplein 43
7425 GZ DEVENTER
- Bestaat sinds: 1991
- Specialiteiten: huisgemaakte producten zoals ballen gehakt, hamburgers (prijswinnend), Deventer-kroket, grove frikandel, pulled pork, eierbal, varkenshaassaté en schepijs.
- Populaire producten: loaded fries, burgers, schepijs, softijs en milkshakes, complete (overwerk) maaltijden, bedrijfslunches en broodjes.
- Minder in trek: “De duurdere en oudere snacks zoals sitostick, smulrol, hete donder, lihanboutje enzovoort.”
- Producten die in de lift zitten: vegetarische en huisgemaakte producten, mini-snacks en de wat luxere producten/ gerechten.
Paul van Gurp in De Nationale Smulgids
Colmschate op platform Goed Gefrituurd
De Vijfhoek op platform Goed Gefrituurd
Tekst: Bianca Roemaat, Foto’s: ProFri en Paul van Gurp.