Ingeborg en Marco Poel waren dit voorjaar voor even de bekendste friethelden van ons land. Hun Swolsch Friethuys zegevierde in de nationale friettest van het Algemeen Dagblad. Het kleine friethuys in het centrum van Zwolle ging open in mei 2015. Al veel langer, sinds 1999, baten Ingeborg en Marco daarnaast een wijkcafetaria uit onder de naam Paradiso.
door Ubel Zuiderveld | foto’s Frituurwereld
Het winnen van de friettest leidde tot een ware stormloop. In de eerste weken steeg de klandizie met 400 procent. Zelfs in de zomer lag het nog op 250, taxeert Marco. Te druk en te hectisch, wat hem betreft. “Het gaat ten koste van de aandacht voor de klanten. De persoonlijke noot was zoek,” zegt hij. Het was al lang Marco’s droom, deze kleine zaak met verse friet. Sinds 2000 of zo liep hij rond met plannen en zocht hij naar een goede locatie. “Sinds 2002,” corrigeert Ingeborg hem.
Functionele friet
Marco: “Het friethuys is wezenlijk anders dan onze cafetaria annex restaurant. Een cafetaria verkoopt functionele friet. Mensen willen snel even wat afhalen of eten. Hier verkoop ik genietfriet. Mensen die hier komen zijn minder gestresst, veel kalmer en ontspannen. Na afloop brengen ze hun afval terug en komen ze vertellen dat het lekker smaakte. In het begin stond ik met mijn oren te klapperen; ik wist niet wat ik hoorde. Mijn werk voelt hier bijna als een soort hobby – elke dag is een feestdag. Dat is heel anders dan bij onze cafetaria. Klanten die daar komen eten, vragen voor ze weggaan alleen of ze even kunnen betalen.”
Friet in de schil
Het Swolsch Friethuys verkoopt friet met schil. Gebakken van Agria’s, in juli tijdelijk Frieslanders. Voorbakken is een doorgaand proces; snijden gebeurt voor het oog van de klant. Marco liet een snijdmodule met een doorzichtige unit maken en plaatste die naast de toonbank. De klant ziet de vers gesneden friet vallen in een emmer. De versbeleving is optimaal. Trouwens, de friet van Marco en Ingeborg eet je bij voorkeur met de hand. Vette vingers? Nee, totaal niet.
Sauzen en snacks
Swolsch Friethuys heeft een royaal assortiment sauzen (niet zelfgemaakt), enkele frisdranken en twee handenvol snacks. Naast Ingeborgs stoofvlees, komen twee snacks uit eigen keuken. De eierbal met ragout en de paneerde frikandel. De frikandel mag je wel een Zwolse streekspecialiteit noemen. Hij wordt gemaakt volgens een veertig, vijftig jaar oude receptuur en stamt dus uit een tijd dat de fabrieksfrikandel nog bezig was aan zijn opmars in ons land. Ja, de frikandel van het friethuys mag je met een gerust hart culinair regionaal erfgoed noemen.
Meer ambacht
Puur ambachtelijk zijn ook de “dienbladen”. Marco maakte ze eigenhandig van plankjes en tuingaas uit de bouwmarkt. De kartonnen frietzakken staan als een huis in het tuingaas. Marco: “Ik krijg van veel klanten opmerkingen. Het wordt zeer gewaardeerd.”
Friet, niet ingewikkeld
Verse friet, het is een heel ander product dan koelverse friet die je alleen moet afbakken toch? “Nee hoor,” zegt Marco. “Er is niets ingewikkelds aan.” Zeker, de aardappelkwaliteit varieert. Maar iedereen kan het, verse friet voor- en afbakken, stelt Marco. Zijn medewerkers weten precies hoe ze het moeten doen. “Even voelen aan de friet als ze afbakken. Je voelt het direct of friet te hard of te zacht afgebakken is.”
Tom Tom
Klanten komen van heinde en verre naar het Swolsch Friethuys. “Dat is heel anders dan bij onze gewone cafetaria. De cafetaria is sterk wijkgebonden. En tijdgebonden; klanten komen alleen tijdens de pieken. Bovendien komt 90 procent van de cafetariaomzet uit afhaalbestellingen. Hier is dat maar een heel gering percentage. En hier loopt het de hele dag door. Veel klanten die onderweg zijn googelen op “verse friet” en komen zodoende bij ons terecht.” Lachend zegt Marco: “De Tom Tom voert de nodige frietliefhebbers rechtstreeks naar onze zaak.”
Swolsch Frietvertier
Sinds de afgelopen zomer is het Swolsch Friethuys ook mobiel. Een foodtruck deed zijn intrede. De naam: Swolsch Frietvertier. “Een schaftkeet die we met een houtmotief lieten beplakken. Met een loket. We verkopen er hetzelfde assortiment als in het friethuys.” Marco en Ingeborg zijn met de foodtruck vooral present op feesten, partijen, recepties en braderieën. “Foodtruckfestivals doen we niet. Tenminste niet als we eerst honderden euro’s staangeld of hoge omzetpercentages moeten afdragen.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 5 – Najaar 2017