Via loaded fries betreden steeds meer nieuwe partijen de frietmarkt. Naast Domino’s Pizza, verkoopt ook de Limburgse broodjesformule Bufkes al enige tijd friet met toppings. Onlangs voegde Bufkes twee variaties toe aan de loaded fries die het ruim een jaar geleden introduceerde.
Het toenemende aantal aanbieders van loaded fries, betekent dat zowel traditionele cafetaria’s, formulebedrijven als ambachtelijke frietzaken er steeds meer concurrenten bij krijgen.
Zestien Bufkes-vestigingen
Zestien van de 43 vestigingen van Bufkes zijn in maart vorig jaar gestart met de verkoop van loaded fries onder de noemer “The best fries in town”. Eerder experimenteerde Bufkes al met losse frietgerechten. Bij de officiële uitrol voerde de Limburgse broodjesformule vier frietgerechten met toppings: oosterse kip, sticky barbecue (vega), rendang en kipragout.
Korter geleden breidde Bufkes het aantal varianten uit tot zes. De topping kip/curryworst en een topping op basis van oosterse kipsaté werden aan het assortiment toegevoegd. Het gaat goeddeels om toppings die ook voor broodjes worden gebruikt. Bufkes experimenteerde ook met bijzondere toppings als Limburger Tzatziki en Loaded Fries Bananas.
Taco Bell en McDonald’s
Het lijkt een kwestie van tijd voordat ook de grote fastfoodformules in ons land met toppings voor hun friet gaan experimenteren. De Nederlandse vestigingen van de Amerikaanse formule Taco Bell, net als KFC onderdeel van Yum! Brands, doen dit al. In de restaurants in Eindhoven, Breda en Tilburg kan de klant terecht voor een portie ‘fully loaded fries’.
Burger King heeft geen friet met uitgebreide toppings, maar noemt zijn friet met bacon/kaas en kaas/barbecuesaus wèl loaded fries. Marktleider McDonald’s verkoopt in ons land geen friet met toppings. McDonald’s verkoopt wel loaded fries in onder meer China, Australië en Nieuw-Zeeland. Steeds vaker staan loaded fries bovendien op de menu’s van reguliere restaurants.