De kroket als topping op een portie loaded fries. Snackmaker Van Geloven geeft er de receptuur voor in zijn nieuwsbrief voor professionele frituurders. Bij de frikandel zien we dit natuurlijk al heel lang, zoals bij het frietje catamaran of frietje duikboot, maar voor de kroket is de rol als ingrediënt van een friettopping relatief nieuw.
De kroket als topping? Van Geloven presenteert zijn Luxe Kroketsalon. Het is een frietgerecht met een Bourgondiër-kroket er bovenop. De andere ingrediënten van deze loaded fries zijn ringen van rode ui, halve cherrytomaatjes, rucola, vlokken Parmezaanse kaas, truffelmayo, pijnboompitten en een klein beetje honing.
Inhaken op loaded-trend
Van Geloven grossiert al enkele jaren in creatieve recepturen voor de snacks en maaltijdcomponenten in zijn assortiment. Hierbij haakt de snackmaker vooral in op de loaded-trend. Mooie voorbeelden van creatieve gerechten zijn er te over. Zoals een vega kroket met zuurkool, gefrituurde uitjes, bosuitjes, getopt met mosterd-mayonaise.
Andere recepten van Van Geloven: de Oosterse frikandel met saté, atjar, bosui en pinda’s én de Kipkorn met mango, avocado, rucola en sriracha-mayonaise, eventueel geserveerd op een ciabatta. Maar het zijn slechts een paar voorbeelden. Steevast kiest Van Geloven voor een paar ingrediënten met kleuren die eruit springen.
“Eyecatchers op sociale media”
De snackmaker wijst niet alleen op de hogere marge die met loaded friet en snacks te behalen valt, maar benoemt ook de voordelen bij online marketing. “Uiteraard kan je met loaded snacks uitpakken op je sociale media, website of POS-materiaal,” aldus Van Geloven. “Het zijn échte eyecatchers waardoor jouw zaak opvalt.”
Het valt inderdaad niet te ontkennen dat de loaded snacks en friet op sociale media fotografisch veel beter uit de verf komen dan ‘kale’ frikandellen en kroketten met alleen wat saus of een broodje erbij. Sterker: de kleurrijke foto’s geven de hele merkbeleving van snackbars en cafetaria’s een facelift.
Bezorgformules van vega snacks spelen zich online al jaren met meer kleur in de kijker van de consument. De receptuur en het maaltijddesign van Van Geloven en andere snackrecepten van producenten, lijken bovendien wel geïnspireerd door de Utrechtse Croquetten Boutique. Het concept dat met kroketrecepten pionierde, sloot begin dit jaar zijn deuren en werd overgenomen door grossier Bidfood.