Bij een bijbaan in de horeca, geven jongeren er de voorkeur aan te werken voor een lokaal en kleinschalig horecabedrijf. Dit blijkt uit een onderzoek dat door DirectSearch is uitgevoerd onder 274 jongeren van 16 tot 28 jaar in opdracht van uitzendbureau Nowjobs.
Drie uitkomsten uit deze zogenaamde Bijbanen Barometer van Nowjobs:
1. Een goed uurtarief
In het onderzoek geeft 65 procent van de jongeren aan dat een goed uurtarief de belangrijkste drijfveer is om een bijbaantje te aanvaarden. De Bijbanen Monitor meldt echter ook: “Naast salaris kan een werkgever bijverdieners ook blij maken met een fijne werksfeer, bonussen of fooien en toeslagen voor werken in het weekend en op feestdagen.”
2. Eén op vijf bij keten
47 procent werkt bij voorkeur bij een lokale, kleinschalige horecazaak. Ruim één op de vijf jongeren (21 procent) werkt juist liever bij een grotere horecaformule die landelijk bekend is. Het minst populair is bijverdienen in de bedrijfscatering en in kantines. Overigens worden cafetaria’s en fastfoodrestaurants in het onderzoek niet apart benoemd.
3. Voorkeur voor doordeweeks
Een derde van de ondervraagde jongeren werkt liever doordeweeks dan in het weekend. 15 procent van de ondervraagden geeft juist de voorkeur aan een weekend-bijbaan en werkt juist liever niet doordeweeks.
In zijn algemeenheid hechten de jonge bijbaners veel waarde aan flexibiliteit qua werkuren en rooster. Ook willen de jongeren graag stabiliteit: voor 68 procent van de ondervraagden is het belangrijk dat ze ‘het liefst langer dan een jaar’ in de bijbaan kunnen blijven.
Foto: iStock, Wavebreakmedia