De lockdown heeft zijn effect op de prijs van (friet)aardappelen niet gemist. Volgens de sectoreconomen van de ING Bank heeft de (gedeeltelijke) sluiting van veel horecabedrijven de consumptie van friet, en daardoor de prijs, flink doen dalen.
Al snel nadat de lockdown van kracht was, kwamen de eerste berichten naar buiten dat veel boeren bleven zitten met hun voorraad frietaardappelen. Ook de opslagloodsen van veel frietproducenten waren snel tot de nok gevuld.
Het effect op de aardappelprijzen is desastreus, aldus ING. Vorig jaar schommelde de prijs steeds rond de 30 euro per 100 kilo consumptieaardappelen. Het langjarig gemiddelde (2000 tot 2018) bewoog zich tussen de 10 en 20 euro per 100 kilo.
In april van dit jaar zakte de prijs hier ver onder. In mei en juni werd op z’n best nog een paar euro neergeteld voor 100 kilo frietaardappelen. De maand juli laat wel een licht herstel zien, maar de 10 euro werd nog altijd niet bereikt.
Er zijn gedurende de lockdown verschillende acties gehouden om de verkoop van friet via cafetaria’s op te stuwen. Zo was er campagne Benefriet en voerde ook vakvereniging ProFri een campagne om een extra frietje te eten. Supermarkten, zoals Lidl, stuntten met goedkope friet om de verkoop te stimuleren. Daarnaast waren er lokaal acties; opgeroepen werd om aardappelen rechtstreeks bij boeren met volle schuren te kopen.