Bij Kwalitaria groeit de animo voor plantaardige snacks snel. Volgens formulehuis FFC in Vianen nam de verkoop van vegasnacks de eerste drie maanden van dit jaar toe met 24 procent. Het gaat om snacks als vega-frikandellen, bitterballen zonder vlees en de spinazie-kaas burger.
Absolute aantallen geeft Kwalitaria niet. Collega-formules als Family en Foodmaster claimden eerder dat de verkoop van vegasnacks, ondanks groei, in hun vestigingen nog uitermate gering is. Dat zegt ook Kwalitaria: “Het het totale vega-aandeel is nog klein, maar dit aandeel groeit snel.”
“Vooral vegasnacks”
Kwalitaria stelt verder: “Vooral de vegetarische snacks zijn populair onder de klanten en vormen met 72,6 procent het grootste aandeel in de plantaardige verkoop, gevolgd door de vega burgers met een plantaardig aandeel van 20,8 procent. Een kortingsactie tijdens de Nationale Week Zonder Vlees in maart, resulteerde in een verkoopgroei van 12 procent van het vega-assortiment.
Plantaardige basis
Overigens worden van oudsher vaak vegetarische bami- en nasisnacks en kaassoufflés (wel zuivel) en de lang bestaande groentekroketten in dit soort tellingen niet meegerekend. Daarbij is het basisproduct van de branche (friet) altijd al vegetarisch, mits gebakken in plantaardige olie en geserveerd met sauzen die vrij zijn van dierlijke bestanddelen. Bovendien: mede omdat de hoeveelheid vlees in reguliere snacks gering is, wordt het plantaardige omzetaandeel bij cafetaria’s door deskundigen sowieso getaxeerd op minimaal 60 tot 70 procent.
Kampen bovenaan
De Kampense Kwalitaria-houder Tuygun Dasdemir zegt over deze traditionele hardlopers: “Vooral onze vega bamischijf is populair, maar door de actie probeerden gasten bijvoorbeeld ook vaker een vega friet special.” Dasdemir realiseerde van alle Kwalitaria-vestigingen de grootste percentuele stijging met vegaverkoop in de actieperiode.
Foto: FFC Kwalitaria