In de media is de laatste tijd veelvuldig aandacht voor het effect van de grondstof- en energieprijzen op de horeca en het nijpende personeelstekort in deze sector. Ondernemers zijn naarstig op zoek naar mogelijke kostenbesparingen en het aantrekken van personeel. Waar de bestelzuil al sinds langere tijd aan een opmars bezig is in de Nederlandse horeca, wordt hij juist nu gezien als mogelijke bijdrage aan de oplossing.
Waar je de bestelzuil eerst alleen bij grote fastfood ketens zag, zie je ze nu ook steeds vaker opduiken bij cafetaria’s en andere horeca met selfservice of afhaal. En dat is niet zo gek: de zuil zorgt voor een extra verkooppunt zonder dat daar ook extra personeel voor nodig is. Personeel dat op dit moment simpelweg niet te krijgen is: er staan meer dan 112.000 vacatures open in de horeca, het hoogste van alle branches. Verdere automatisering lijkt daarom onvermijdelijk, zeker nu in de praktijk blijkt dat je hiermee 50% op het personeel kunt besparen.
Alles-in-1 oplossing
Richard Groot, eigenaar van Strandpaviljoen Deining aan Zee in Castricum: “Wij werken sinds dit seizoen met QR bestellen en bestelzuilen. Hierdoor kunnen we met de helft van het personeel onze strandbar toch op volle kracht benutten.” Dit wordt nog eens versterkt doordat men extra efficiënt kan werken. Groot: “Het systeem van Scanfie biedt ons een totaaloplossing waardoor alles samenkomt, overzichtelijk blijft en perfect samenwerkt. Dat zorgt voor minder handelingen en minder fouten.”.
Geen rij meer bij de kassa
Gasten bestellen en betalen zelf door een QR-code op het strand of op hun ligbedje te scannen, een keuze te maken en af te rekenen via iDEAL of Apple Pay. Zodra de bestelling gereed wordt gemeld via de keukenschermen, krijgen zij automatisch een telefoontje waarna een computerstem hen informeert dat de bestelling gereed is om afgehaald te worden. Groot: “Op deze manier hoeven onze gasten helemaal nooit meer in een rij te staan, en kunnen ze des te meer genieten van deze plek en ons lekkere eten.”.
Voor de mensen die hun telefoon niet bij zich hebben of niet willen gebruiken, staan er bestelzuilen. Gasten kunnen hier op hun gemak zelf een bestelling samenstellen en afrekenen via PIN. Er wordt een bon geprint met het bestelnummer, waarna ze op een scherm kunnen zien wanneer hun bestelling gereed is.
Gerard Brouwer, eigenaar van Scanfie: “We hebben samen met Deining aan Zee ons bestelsysteem verder geïnnoveerd. Geplaatste bestellingen vanuit alle kanalen worden weergegeven op de verschillende keukenschermen waar een medewerker zijn deel ziet en af kan vinken. We detecteren wanneer alle bestelde items gereed zijn en het systeem belt de gasten op zodat die naar de strandbar kunnen komen.”. Personeel is dus vooral nog bezig met het bereiden van eten en drinken en kan de piekmomenten beter opvangen.
“Ik heb diverse losse systemen vervangen door één oplossing en kan nu met minder personeel af. Daardoor bespaar ik veel kosten en de gasten zijn laaiend enthousiast. Ik kan me niet voorstellen hoe ons team het deze zomer had moeten klaren zonder deze vernieuwing in de zaak.”, aldus Groot.
Horecava Innovation Award
Richard Groot is niet de enige. Door de stijgende energieprijzen, kosten van grondstoffen, coronaschulden en het personeelstekort staan ondernemers in horeca en leisure onder druk als nooit tevoren. De consument merkt dit ook door alsmaar stijgende prijzen. Brouwer: “Door innovatie te brengen hopen wij dat de sector deze klappen op kan vangen. We zijn enorm trots dat we hiervoor eerder dit jaar een Horecava Innovation Award hebben gewonnen, maar dat betekent niet dat we stoppen met innoveren. De wereld blijft veranderen en we zitten nog vol met ideeën.”.