Kip bij Domino’s, de introductie van nieuwe kipsnacks, buckets met kippenvleugels, een toenemend aantal (vaak halal) kiprestaurants in de grote steden. Zelfs de kippen aan het spit keren her en der terug in het straatbeeld. Kip is bezig aan een opmars in ons land.
Langjarige cijfers over de consumptie bevestigen dit beeld. In 1975 at de Nederlander 3,5 kilo kip gemiddeld per jaar. De laatste jaren ligt dit rond, en sinds kort zelfs boven, de 20 kilo. De recente stijging van de vleesconsumptie (cijfers over 2019), komt voor een groot deel op het conto van kip. Wageningen Economic Research: “De stijgende kipconsumptie is met bijna een halve kilo de grootste veroorzaker. Nederland eet nu jaarlijks zo’n 200 miljoen kippen.”
Bevolkingssamenstelling
Een deel van de verklaring van de groei, ligt in de veranderende samenstelling van de bevolking. Nederlanders met een oosterse en Latijns-Amerikaanse achtergrond eten relatief vaker kippenvlees. Daarnaast zijn buckets met gefrituurde kip gewild bij jongere generaties. Trouwens, ook het aanbod aan veganistische kipvarianten stijgt snel.
Kippenoorlog
Nederland lijkt met deze ontwikkeling de VS te volgen. Daar spreken vakmedia zelfs van een heuse “kippenoorlog”. De ene na de andere grote fastfoodketen introduceert nieuwe kipproducten, vooral in combinatie met sandwiches. Bureau Edison Trends becijferde dat Amerikanen tussen begin 2019 en begin 2020 liefst 420 procent meer geld uitgaven aan broodjes met kipsnacks.