Domino’s introduceert deze maand in ons land op grootscheepse wijze buckets met krokante kip. De introductie van crunchy chicken past in een trend: pizzaketens zoeken al enkele jaren naar mogelijkheden om hun assortiment en marktpotentieel te vergroten.
Domino’s en concurrent New York Pizza verkopen al langer kipproducten, zoals wings, strips van kippenvlees en nuggets. Ook proberen beiden al enige tijd nieuwe eetmomenten aan te boren. Pizzaverkoop concentreert zich overwegend in de late middaguren en de avonduren. Met sandwiches doen beide merken pogingen een rol te spelen tijdens de lunch.
Enorme potentie
“Het zal de pizzaketens niet meevallen om door te dringen tot nieuwe eetmomenten en marktsegmenten,” zegt fastfooddeskundige Ubel Zuiderveld. “Zowel de consument als de franchisenemers zullen zich moeilijk laten overtuigen.” Toch hebben merken als Domino’s en New York Pizza enorme potentie, aldus Zuiderveld. “Maar dat geldt vooral voor hun systemen.”
Perfecte infrastructuur
De pizzaketens beschikken over een perfecte infrastructuur om tegemoet te komen aan de wensen van deze tijd, stelt Zuiderveld. “Het zijn e-company’s die zowel de digitale als fysieke infrastructuur voor elkaar ėn helemaal in eigen handen hebben. Dat hebben zelfs Albert Heijn en McDonald’s niet voor elkaar. Van de webshop tot de voordeur hebben de pizzajongens hun operatie in al hun verzorgingsgebieden afgedekt.”
Verkeerde product
Zuiderveld: “De pizzaketens hebben een enorme voorsprong, maar misschien wel het verkeerde product. Met hamburgers als kernproduct, zit je als restaurant al snel op een omzet van ver boven een miljoen euro. Zelfs gemiddelde omzetten van ettelijke miljoenen komen voor. Bij pizzadelivery stokt de verkoop bij gemiddeld vijf ton tot een miljoen.”
Hamburgers erbij
New York Pizza deed een serieuze poging om hamburgersandwiches te verkopen. “Maar hun Burger Kitchen bleek als nevenconcept en sidedish geen daverend succes.” De laatste tijd werkt NYP samen met Dunkin’ Donuts. “Als Domino’s en NYP uitgegroeid zijn, zullen ze met de know-how die ze hebben nieuwe merken moeten bouwen met outlets, die volledig los staan van hun bestaande winkels.”