McDonald’s Nederland geeft tijdens de Kinderboekenweek boeken cadeau bij zijn Happy Meals. Tot en met 11 oktober geeft het hamburgerconcern ongeveer 400 duizend exemplaren weg uit de serie De avonturen van de Boomtop-tweelingen.
McDonald’s Nederland wil op deze manier meehelpen om het lezen van boeken bij kinderen te bevorderen. Via de media uit de stichting Jongeren Op Gezond Gewicht kritiek op de actie. De stichting meent dat kinderen op deze manier worden verleid. De CPNB, organisator van de Kinderboekenweek, wijst erop dat de actie gericht is op jonge gasten, die tòch al bij McDonald’s komen voor een Happy Meal.
Digitale boeken
Overigens is het niet voor het eerst dat McDonald’s een actie heeft om de ontlezing bij kinderen te stoppen. Ruim zeven jaar geleden begon het Amerikaanse concern hiermee reeds. Toen werden in bijna veertig landen bij Happy Meals gratis digitale kinderboeken weggegeven.
900.000 boeken
Sinds begin vorig jaar kunnen kinderen in ons land bovendien de keuze maken voor boeken bij hun Happy Meal. In plaats van een speeltje, krijgen ze desgewenst een kinderboek bij het menu. Een woordvoerder laat weten, dat via deze actie al 900 duizend boeken zijn weggegeven.