“Keurmerk is de Michelin-ster voor frituurders”

Actueel, Achtergrond |
1 aug 2024 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten

Nieuwe ProFri-voorzitter doorliep zelf Goed Gefrituurd-traject

“Het is de Michelin-ster voor frituurders,” zegt er één. “Het keurmerk werkt onderscheidend,” zegt een ander. En een derde frituurprofessional mét keurmerk Goed Gefrituurd laat weten: “Het rapport van de mystery guest hangt bij ons in de keuken als geheugensteuntje.” ProFri gaat zijn keurmerktraject nóg intensiever promoten. Bij zowel leden als niet-leden van de vakvereniging voor professionele frituurders.

In testimonials komen op vakplatform Frituurwereld.nl veel ondernemers aan het woord die het keurmerk behaalden. Ze kijken eigenlijk zonder uitzondering positief terug op het traject dat in hun cafetaria, snackbar of frituur leidde tot het keurmerk aan de gevel. Het gaf soms nieuwe inzichten. Of het was een formele bevestiging van hun uitstekende vak- en bakmanschap.

“Vakbekwaamheid in orde”

Alide van Toor, de nieuwe voorzitter van ProFri, behoorde tot één van de eersten die het Goed Gefrituurd-keurmerk ooit behaalde. Van Toor baatte jarenlang een cafetaria uit in Meerkerk. Ze zegt: “Het schildje Goed Gefrituurd is zowel voor de consument als voor jezelf als ondernemer een bewijs dat het met de vakbekwaamheid dik in orde is.”

Goed Gefrituurd kwam in 2012 uit de koker van vakvereniging ProFri. Sinds 2015 voert het Nederlands Frituurcentrum in Veldhoven de certificering uit bij zowel leden als niet-leden. Via uitgebreide audits kan de frituurondernemer zijn bedrijfsvoering checken en waar nodig bijstellen. Ook een gesprek met een auditeur en het bezoek van een mystery guest zijn onderdeel van het traject. Wordt alles met een positieve score afgerond, dan worden de drie gouden vinkjes voor de V’s van Vakmanschap, Veiligheid & Hygiëne en Verantwoordelijkheid gezet.

De ondernemer ontvangt vervolgens het bijbehorende certificaat, stickers en een gevelbordje met het keurmerk. “Cafetariagasten kunnen zo in één oogopslag zien dat het met het vakmanschap goed zit,” vertelt Van Toor. “En dat de gefrituurde lekkernijen met de grootste zorg, vakkundigheid en aandacht worden bereid.”

Nationale Smulgids

Omdat de bedrijfsvoering tijdens het keurmerk-traject van A tot Z wordt doorgenomen, verschijnen frituurprofessionals daarna weer helemaal ‘aangescherpt’ in hun bedrijf. “Je wordt er altijd een betere ondernemer van als je weer even kritisch door jouw bedrijf bent gegaan,” zegt Alide. Het behalen van het keurmerk Goed Gefrituurd levert bovendien meestal publiciteit op. Het Nederlands Frituurcentrum stuurt persberichten over gekeurmerkte bedrijven naar de lokale pers en de vakpers. Bovendien wordt het bedrijf bijgeschreven in de online Nationale Smulgids als ‘frituurspeciaalzaak die een omweg waard is’. Ook verdienen keurmerkhouders een plekje op de website Goedgefrituurd.nl. Deze vermeldingen vergroten niet alleen de online vindbaar, maar dragen samen met alle berichtgevingen ook bij aan de ondernemingsgroei van deze bedrijven.

“Daarnaast is het een kapstok om de betrokkenheid van jouw gasten te bevorderen,” zegt Alide van Toor. “Dat doe je door gebruik te maken van de review-website Smulscore, waar klanten reacties kunnen achterlaten. Je kunt zeggen: onze vereniging ProFri reikt samen met het Nederlands Frituurcentrum de slingers aan. Maar natuurlijk moet je ze als ondernemer wél zélf ophangen.”

Keurmerk in 5 stappen

De doorlooptijd is gemiddeld 6 tot 8 weken.

  • Stap 1: Vul als frituurondernemer de intentieverklaring en de zelfevaluatie in. Hiermee beoordeel je eerst zelf of je met jouw bedrijf en je medewerkers voldoet aan de voorwaarden of dat je eerst nog verbeteringen moet doorvoeren. Na het invullen bepaal je of je de aanvraag van het keurmerk definitief wilt doorzetten. Aan deze eerste stap zijn geen kosten of verplichtingen verbonden.
  • Stap 2: De aanvraag begint feitelijk met het indienen van jouw eigen beoordeling. Besluit je om dat te doen, dan moet je eerst betalen voor het verdere traject. De aanvraagprocedure start dus met commitment: er wordt automatisch online een factuur gegenereerd die via e-mail wordt verstuurd. Na ontvangst van de betaling start het verdere traject.
  • Stap 3: Een mystery guest bezoekt jouw bedrijf en maakt een uitgebreide rapportage. De bevindingen van dit bezoek worden aan jou teruggekoppeld. In de meeste gevallen zal deze rapportage een bevestiging zijn van wat jij al wist, maar vaak zijn de bevindingen voor ondernemers aanleiding om aan de slag te gaan met het doorvoeren van verbeteringen.
  • Stap 4: Er wordt een afspraak gemaakt met jou als ondernemer om de eerdere zelfevaluatie én de rapportage van de mystery guest te bespreken. Tijdens dit beoordelingsgesprek wordt bekeken of er nog zaken anders of beter moeten en/óf kunnen. Indien nodig wordt het bedrijf opnieuw bezocht door een mystery guest.
  • Stap 5: Toewijzing van het Goed Gefrituurd-keurmerk bij een positieve score van minimaal 80 procent en een positieve beoordeling op de verplichte onderdelen. Het bijbehorend certificaat en de plaquette worden uitgereikt. Via een persbericht wordt de buitenwacht op de hoogte gesteld.

Borging van het keurmerk: keurmerkhouders worden minimaal één keer per jaar bezocht door een mystery guest voor een herkeuring en indien nodig worden de genoemde stappen herhaald.

Enkele collega’s die jou voorgingen:

Kijk voor meer informatie op
www.frituurcentrum.nl/keurmerk